מגזין 70 ממליץ: לימודים כדרך חיים.

מכל מלמדיי השכלתי

הניצחון של הפועל ירושלים על מכבי ת"א בגמר גביע המדינה שווה ניתוח מעמיק, אבל אתמקד רק במאץ'-אפ שהכריע לדעתי את ההתמודדות: אלכסנדר דז'יקיץ' מול עודד קטש.

מה בסך הכל עושה מאמן? בוחר שחקנים, מביא אותם לכושר שיא בזמן הנכון, מחבר אותם לקבוצה ומנהל את המשחקים כדי למצות את הפוטנציאל. פשוט, לא?

דז'יקיץ' קיבל לידיו חבורת שחקנים לא מחוברת, היו עליות וירידות אבל בגרף שיפור מתמיד. הם הגיעו אתמול ממוקדים ובכושר אישי טוב, וניצחו את מכבי ת"א בשלושה פרמטרים חשובים: הגנה, תרומת הישראלים וניהול המשחק.

לעודד קטש שחקנים הרבה יותר טובים מהפועל ירושלים. דוגמא קטנה: ירושלים היו מאושרים אם היה להם פורוורד גבוה כמו ג'ייק כהן שלא שיחק אתמול אפילו דקה במכבי ת"א!

מכבי ת"א תלויה לגמרי בלורנזו בראון, נותנים לו את הכדור ושיהיה בהצלחה. שיתקת את בראון, ניתקת את הגוף של מכבי מהמוח. אם אור קורנליוס (100,000 דולר לעונה) הצליח עם עזרה קבוצתית פנטסטית בטיפול בפיק-אנד-רול, לחסל את בראון (1,500,000) אלכסנדר דז'יקיץ' צמצם פער של יותר ממיליון דולר בין הקבוצות.

כולם עושים טעויות ומפסידים פה ושם, הבעיה של קטש שהוא לא לומד ולא עושה את ההתאמות לכן מכבי ת"א הפסידה עוד משחק חוץ העונה.

זה מחזיר אותי לסיפור משנת 2004, כשהפועל גליל עליון הודיעו שהם החתימו את קטש כמאמן למרות שמעולם לא אימן.

ארגון המאמנים נאבק שנים כדי להסדיר את הסמכת המאמנים, עד שהצליח להכניס סעיף בתקנון איגוד הכדורסל שרק מאמן עם תעודה יכול לאמן בליגת על, אבל תמיד יש מיוחסים.

חיים אוחיון, הבעלים של הפועל גליל עליון, נכנס לעימות חזיתי עם חנן קרן, יו"ר ארגון המאמנים, שהגיע עד לבית המשפט. אוחיון טען שבלי קטש לא יהיה כדורסל בגליל ו"מאות ילדים ייזרקו לרחוב".

חנן קרן לא ויתר ואני סיפקתי לו "כיפת ברזל" תקשורתית בעמודים שלי ב"ידיעות אחרונות", ובמשך קיץ ארוך שחינו נגד זרם של חובבי כדורסל שמבחינתם כוכב גדול יכול לחלטר גם בלי הכשרה ותעודות.

הפשרה: עודד קטש התחייב להשלים לימודים תוך שנתיים, הרוחות נרגעו, ולא תאמינו מה קרה כעבור שלוש שנים – חיים אוחיון, שכל-כך דאג לילדי הגליל, העביר את הקבוצה לגלבוע והחתים את… עודד קטש שפוטר ממכבי ת"א (שגם הם למדו בדרך הקשה שלא די בשחקן גדול כדי להיות מאמן גדול).

מאז קטש למד ורכש ניסיון, הצליח ונכשל כמו כל מאמן, ומעניין איך הסיפור הזה קשור להפסד של מכבי ת"א אתמול בגמר הגביע.

יום אחד מתקשרת אליי מלכה, אשתו של חנן קרן, ומציעה שאקפוץ לביקור בעפולה. יש לי הרבה חברים שאשמח לבקר בעפולה אבל למה לנסוע לשם? בוא למרכז להכשרת מורים פסג"ה בעפולה ולא תצטער.

וידאתי שלא מדובר במתיחה של יגאל שילון, ובאחד ממסעותיי לצפון נכנסתי לביקור בסמינר פסג"ה בעפולה. מעל שער הכניסה, כפי שאתם יכולים לראות בתמונה שצילמתי, מצאתי את הכתובת הבאה:

"מי שאין לו מה ללמוד, אין לו גם מה ללמד". אריה מליניאק.

אני לא זוכר שאמרתי דבר כזה, שאלתי את המנהל, מאיפה לקחת את הציטוט הזה? מכותרת העמוד שלך ב"ידיעות ספורט".

ונעבור לחידון ספורטיבי-פוליטי

1. באיזו קבוצה מאמן שלומי דורה?

2. מיהו שר המדע?

3. מי מאמן את בני סכנין?

4. באיזה משרד ממשלתי יש שני שרים?

5. מיהו מאמן ס.כ. נס ציונה?

6. איזו קבוצה מאמן מנחם קורצקי?

7. מיהו שר הרווחה?

8. מי בעל הבית שפיטר הכי הרבה מאמנים העונה בליגת על?

9. באיזה משרד מכהנת גלית דיסטל אטבריאן?

10. קובי רפואה, באיזו קבוצה מאמן?

11. מיהו השר במשרד הביטחון?

12. בכמה קבוצות אימן העונה סלובודן דראפיץ'?

13. מיהי השרה במשרד ראש הממשלה?

14. כמה מאמנים החליפו העונה קבוצות בליגת על?

15. כמה שרים יש בממשלת ישראל?

16. מי המאמן שעבר שתי קבוצות תוך שבועיים?

17. מנכ"ל איזה משרד ממשלתי היה מנכ"ל הליכודיאדה?

18. מי המאמן שהחזיק מעמד הכי מעט זמן העונה בליגת על?

19. גילה גמליאל היא שרת ה…?

20. מי המאמן שעבר הכי הרבה קבוצות העונה בליגת על?

כך נראית ממשלה שמנוהלת כמו קבוצת כדורגל. 

מינוס ומינוס לא נותנים פלוס

מה חשב לעצמו האיש שפיטר 15 מאמנים, כשהחתים את המאמן שהקדנציות שלו נמדדות בחודשים, משחקים, ימים ולפעמים בשעות?

ניר ברקוביץ': בנס ציונה 6 חודשים, בהפועל ר"ג, הפועל ראשל"צ ואום אל פאחם 5 חודשים, מקריית שמונה פוטר אחרי 6 משחקים, באחי נצרת החזיק  5, בבני יהודה שרד 4 משחקים, בהפועל חדרה 6 ימים, ושוב אום אל פאחם ל-24 שעות!

השבוע הצטרף ניר ברקוביץ' לרשימה מפוארת של מאמנים שפוטרו או התפטרו מקרית שמונה: גילי לנדאו, שלומי דורה, מוטי איווניר, בני בן זקן, תומר קשטן, חיים סילבס, שמעון הדרי, מסאי דגו, קובי רפואה, עמיר נוסבאום, סלובודן דראפיץ', ומנחם קורצקי.

בקיצור, עדיף שדראפיץ' יקבל כבר היום מאיזי שרצקי את הפיצויים שהוא יקבל ממילא בעוד חודשיים, וימשיך ישר לבני ריינה להחליף את שרון מימר, שבשבוע הבא יעבור לסכנין, במקום קובי רפואה שמחר יסגור כבר עם קריית שמונה.

בנים אכלו בוסר ושיני אבות תקהינה 

ניר ברקוביץ' פוטר, בין היתר, כי לא שיתף את אריאל שרצקי, נכדו של איזי. נכון שאיזי פיטר מאמנים גם מסיבות אחרות, אבל לפחות מבדיקה שערכתי אצל כמה מאמני כדורגל הילד מוכשר לפחות כמו חלק מהשחקנים שעולים בהרכב.

בנוסף למעמד הרעוע שיש ממילא למאמני כדורגל בישראל, מאמן צריך גם להבין איפה הוא עובד ולקחת בחשבון את השיגעונות של הבוס. עוד לא נתקלתי במאמן שהצליח לחנך את בעל הקבוצה, במיוחד כשהדברים נוגעים לבני משפחתו.

נשגב מבינתי למה אנשים שפויים קונים קבוצת כדורגל. הרי כסף אי אפשר להרוויח מזה, להפסיד אפשר והרבה, וכשהקבוצה מתחילה להפסיד האוהדים מקללים אותו ומגיעים להפגין ליד ביתו. מי צריך את הבלגן הזה?

חלק מבעלי הקבוצות מאמינים אולי שזה ייתן להם ולעסק שלהם פרסום, אבל המציאות מוכיחה שהפרסום הזה הוא בדרך כלל שלילי. יש ש"קונים" קבוצות כי הם אוהדים, וכאמור יש לפעמים גם נסיבות משפחתיות שהמאמן חייב לקחת בחשבון – הילד או הנכד משחקים בקבוצה.

איך זה נגמר כולם יודעים

מורי ארקין

ארקין מעשירי הארץ, שווה 3.4 מיליארד דולר! אבל איש צנוע ובמקרה גם אוהד הפועל ר"ג. הציל את האימפריה מקריסה פיננסית, תמך בה ביג טיים, ובקיצור,  כל קבוצה הייתה חולמת על ספונסר או בעלים כמו מורי ארקין.

זה לא עשה רושם על אוהדי הפועל ר"ג, כי בן אחד של מורי – ניר היה המנכ"ל, ובן שני – איתי היה שוער הקבוצה.

איתי ארקין לא היה מגדולי השוערים בישראל אבל גם לא מהגרועים. בתום עונת 2012/13 הפועל ר"ג אפילו זכתה בגביע המדינה (למרות השוער), אבל הביקורות הארסיות הבלתי פוסקות של האוהדים הגדישו את הסאה.

איך זה נגמר כולם יודעים: מורי ארקין כיסה את כל ההתחייבויות עד השקל האחרון, לקח את הילדים ועזב. מאז הפועל ר"ג חיה מהיד לפה.

מאיר שמיר

היה הבעלים של הפועל פ"ת, גם בגלל שהבן, גיא שמיר, גדל במחלקת הנוער ושיחק עשר שנים בקבוצה הבוגרת. גיא שמיר לא היה הקשר הגרוע בליגה, ממש לא, אבל האוהדים התחילו לרדת לחייו, כי נשמעו טענות שמאיר שמיר קנה את הפועל פ"ת בשביל לבנות שכונה על חורבות מגרש הכדורגל הישן, והילד משחק בזכות אביו.

איך זה נגמר כולם יודעים: גיא שמיר עבר למכבי ת"א ופרש, מאיר שמיר מכר את הקבוצה ובנה שכונה על חורבות "האורווה", והפועל פ"ת ירדה לליגה לאומית.

לני רקנאטי

הבעלים של בני השרון שהפכו לבני הרצליה בכדורסל, הוא אביו של טל רקנאטי שהיה הרכז המחליף בקבוצה. לא מגדולי הרכזים אבל בטח מספיק טוב בשביל לשחק כמה דקות.

לני רקנאטי לא תמך בבני הרצליה בשביל שיתנו לבן שלו לשחק, אבל למאמן יש במהלך העונה לא מעט דקות לתת לשחקנים מחליפים כדי שהאבא יהיה מרוצה והקבוצה תצליח.

לי זה ניראה כאילו המאמן יעקב ג'ינו מתעקש משיקולי אגו לא לתת לטל רקנאטי לשחק, שלא ייראה כאילו מנחיתים עליו הוראות מההנהלה.

איך זה נגמר כולם יודעים: טל רקנאטי פרש והפך ליו"ר הקבוצה,  ויעקב ג'ינו הופרש וקריירת האימון שלו דעכה והסתיימה.

אותן טענות נשמעו גם על ג'קי בן זקן שמאלץ מאמנים לשתף את הבן תום, ואפילו דוביד שוויצר הגדול הואשם שהוא מעלה את בנו מושיק בהרכב, למרות שהיה כוכב במכבי ת"א. אז דוביד לקח ממושיק את סרט הקפטן והעביר לאבי כהן.

מוסר השכל: גם אם בני הרצליה, הפועל ר"ג, קרית שמונה, אשדוד והפועל פ"ת היו נחלשות קצת אם טל רקנאטי, איתי ארקין, גיא שמיר, תום בן זקן ואיל שרצקי היו משחקים, וזה ממש לא בטוח,

בלי ההורים שלהם אין קבוצות ואין עבודה למאמנים.

עונג שבת

משחקי כדורגל בשבת אינם הפגנה אנטי דתית, אלא בילוי לכל המשפחה בזמן הפנוי היחיד שיש להורים ולילדים.

בשבת האחרונה הוכח סופית שרוב האוהדים שרוצים לקחת את הילדים לצפות במשחקי הקבוצה שלהם, מעדיפים שהמשחקים יתקיימו בשבת ולא בלילות אמצע השבוע.

שומרי מסורת לוקחים על עצמם איסורים וכמו שהם מוותרים על אכילת שרצים ובילוי בחוף הים בשבת, כך הם גם צריכים לוותר על אותם משחקי כדורגל שמתקיימים בשבת.

ההתאחדות לכדורגל ומנהלת ליגת על לא מקיימות משחקי כדורגל בשבת בשביל לעשות לשומרי השבת "דווקא", ו-16,000 אוהדי בית"ר ירושלים (שעל פי הטענה רובם שומרי מסורת), הצביעו ברגליים ומילאו את יציעי "טדי" בשבתות.

אפשר לשחק בשבת או באמצע השבוע, בתנאי אחד: שמי שיחליט מתי משחקים כדורגל הן ההתאחדות ומנהלת הליגה, לא הרבנים.

לא נגענו

מאז שרוי הצ'ימורה עבר ללייקרס, דני אבדיה מקבל הרבה יותר דקות משחק ומגלה שיפור בכל הפרמטרים.

מי שנשארו תקועים מאחור הם עורכי אתרי הספורט, שממציאים שטויות בשביל לפרגן לדני אולי כדי להגדיל את הצפייה באתר.

דיווח ב-ONE על שגרירנו ב-NBA, לא נגענו: "דני אבדיה מצא את עצמו ברבע הרביעי מול שלושה שחקנים, וקלע סל קשה ב-פיידאוויי. אפילו שחקן העבר והפרשן בהווה דרו גודן אמר בשידור: או קיי דני, 'תראה לנו מה עוד אתה יכול לעשות'.

גם בחשבון הטוויטר של ה-NBA לא התעלמו וכתבו על הסל הזה: "בדיוק כמו שדני שירטט".

וגם אני לא התעלמתי. כשציוץ בטוויטר הופך לכותרת, אתרי הספורט נראים כמו ציוצים.

מזל טוב למיקי ברקוביץ' שחוגג היום 69, ולמיכאל ירדני בן 60.

אם אתם נהנים מהמגזין, שתפו וצרפו חברים. 

שבת שלום.