מגזין מליניאק מס. 8 3.12.21

כסף א': איך הפכנו מיצואנית ליצאנית?

ישראל הייתה פעם יצואנית מאמני כדורסל: רלף קליין, פיני גרשון, צביקה שרף, מולי קצורין, שרון דרוקר, אריק שיבק, ועדיין ננו גינזבורג ואורן עמיאל. השבוע הפועל באר שבע בכדורסל החתימה את המאמן הקפריסאי כריסטופרוס ליבאדיוטיס, להפועל חולון יש מאמן איטלקי, למכבי ת"א מאמן יווני וגם הפועל ירושלים ומכבי חיפה העסיקו מאמנים זרים. איך הפכנו מיצואנית ליצאנית? הרי עדיין ישנם בישראל לא מעט מאמנים טובים פנויים (שרון דרוקר, ארז אדלשטיין, צביקה שרף, אריק שיבק…), אבל מועדונים מוכנים להישאר אפילו בלי מאמן ובלבד שלא יחתימו ישראלי.

דדאס, קציראקיס, פיאניג'אני, בוסקאליה, ספחיה, ספרופולוס, אדומייטיס… כולם מאמנים טובים ואנשים נחמדים, אבל קיים גם שיקול כספי. מעניין את מי הקבוצות היו מחתימות אם מדינת ישראל הייתה מבטלת את הפטור החלקי ממס הכנסה שהיא מעניקה בטימטומה לשחקנים ולמאמנים זרים.

המצב הכלכלי ביוון ואיטליה גרוע, קבוצות יווניות ואיטלקיות משלמות מעט, אם בכלל, לכן מאמנים יוונים מוכנים לעבוד בישראל תמורת כסף קטן פלוס הקלות במיסוי. את העובדים הזרים המדינה ניסתה לגרש באמצעות היטל של 20 אחוז תוספת לשכרם (בוטל בחודש שעבר), על שחקנים ומאמנים זרים לא רק שלא מטילים היטל אלא פוטרים אותם מתשלום מס.

אם משרד הספורט, איגוד הכדורסל וארגון המאמנים לא יתעוררו, הליגה שמוצפת בשחקנים זרים תוצף גם במאמנים זרים, לא רק מקפריסין אלא מהגרי עבודה ממלטה וגיברלטר שיהיו מוכנים לעבוד בשקל ותשעים. הבעיה שהם ידחקו החוצה מאמנים ישראלים שיפרשו או ימצאו עיסוק אחר, ואת התוצאות תראו במחלקות הנוער ובנבחרות.

אז המועדונים יגידו, ובצדק, מה שאמרו אחרי שהם הציפו את הליגה בשחקנים זרים – שהם מחתימים מאמנים זרים כי אין מאמנים ישראלים. וזה מה שיהיה.

כסף ב': גם מחוץ למגרש מוכרים משחקים. קרקס "כדור הזהב".

בשורה הראשונה באולם בפאריס ישבו לאו מסי ורוברט לבנדובסקי לבושים בחליפות ופפיונים, ונראו מתוחים כשדידייה דרוגבה שלף את הפתק עליו רשום שמו של הזוכה בפרס "כדור הזהב" לשנת 2021 של "פראנס פוטבול".

מסי ולבנדובסקי לא באמת היו מתוחים. הם ידעו שנס לא יקרה לנו ופח השמן יספיק לבחירה מספר 7 של מסי. לא עמדה ללבנדובסקי העובדה ש-2021 הייתה מהשנים הפחות טובות של מסי, בזמן שלבנדובסקי זכה בפעם המי-יודע-כמה באליפות גרמניה, וב-2020 גם בצ'מפיונס ליג רק שהטקס בוטל בשל הקורונה.

לתחרות הפרטית בין מסי לכריסטיאנו רונלדו על תואר כדורגלן השנה הצליח להידחף רק אחד – לוקה מודריץ', כשהוביל את קרואטיה לגמר המונדיאל. אלף עיתונאים ומאמנים, מחציתם אוהדי מסי (היתר כנראה אוהדי רונלדו) לא בחרו במסי. הם בעצם חיפשו מתחת לאדמה סיבות לבחור במסי.

כפי שהסביר לבנדובסקי מאוחר יותר, במשחק הזה אין הפתעות. עיתון צרפתי לא יכול לבחור בשחקן פולני שמשחק בגרמניה, בשנה בה הגדול מכולם עובר לשחק בקבוצה צרפתית. אז למרות ש-2021 הייתה שנה יחסית חלשה של מסי (לא באשמתו, הוא שיחק בקבוצה חלשה), ואחרי המעבר ל-פ.ס.ז'. הוא לא שיחק תקופה מסוימת ולקח לו שבועות עד שהבקיע את השער הראשון (כנראה ג'ט לג מהטיסה מברצלונה לפאריס), אבל סוף-סוף מסי הוביל השנה את נבחרת ארגנטינה לזכייה בקופה אמריקה לראשונה מאז 1993! ומי אחראי לזה שארגנטינה לא זכתה 14 שנים, לבנדובסקי?

שורה תחתונה: עיתון צריך למכור עיתונים, לא לעשות צדק עם כדורגלנים. מסי שווה ל"פראנס פוטבול" הרבה כסף. אתה הבנת את זה, רוברט?

כסף ג': שחקן כדורסל הוא מוצר מתכלה?

בפתיחת הרבע השלישי במשחק בין ישראל לאסטוניה, תומר גינת פרץ לסל, החליק, נפגע בשריר הבטן ויהיה מושבת שבועות. תומר החליק על מדבקת פרסומת של חברת G4S. טיפת זיעה הופכת את המדבקות האלה למשטחי החלקה אבל איגוד הכדורסל ממשיך למכור זכויות פרסום באולמות כולל הדבקת מדבקות שמסכנות את השחקנים.

גם הקבוצות והמנהלת חוטאות באותו חטא. חולצות ומכנסי השחקנים הפכו מזמן ללוחות מודעות, שלטי פרסומת מקיפים את המגרש, וערוץ ספורט מסתיר חצי מסך בפרסומות במהלך משחקי כדורסל. אפשר לוותר על המדבקות על הפרקט שמסכנות את השחקנים.

לא צריך לסכן שחקנים שיש להם חוזים של מיליונים שמשחקים בנבחרת בהתנדבות, בשביל כמה עשרות אלפי שקלים.

הבוגדת חזרה למולדתה

אירה ויגדורצ'יק היא מאמנת התעמלות אמנותית מהטובות בעולם. מצד שני, היא גם רוסיה קפדנית שנקלעה לים של חפיפניקיות ישראלית, ומעוררת אנטגוניזם כי המפגש בינה לבין העסקנים, המתעמלות וההורים שלהן כאב לכל הצדדים. כדי למנוע אי הבנות הוחלט עוד לפני משחקי טוקיו 2020, שאפילו אם ויגדורצ'יק תשיג מדליה היא לא תמשיך לאמן את נבחרת ישראל.

אירה ידעה את זה, איגוד ההתעמלות הודיע את זה, ומ-25 באוגוסט ויגדורצ'יק הייתה מובטלת. אני לא מכיר מאמנת שתסרב להצעה לאמן את נבחרת רוסיה, במיוחד אם היא מאמנת בכירה עם הצלחות מוכחות שמדברת רוסית שוטפת.

אבל הרוסים, למי ששכח, רתחו מזעם לאחר ההפסד של דינה אברינה ללינוי אשרם בטוקיו, וערערו על החלטת השופטות. הם לא מחו נגד ישראל, אבל זה לא הפריע ל"גורם באיגוד ההתעמלות" ללכלך בעילום שם על המאמנת, שמכל המדינות בעולם בחרה דווקא באויבי ישראל.

ראשית, לא היא בחרה אלא הרוסים. שנית, היא לא קיבלה הצעות מכל המדינות בעולם אלא מרוסיה. שלישית, רוסיה בהתעמלות אמנותית זה כמו ברזיל בכדורגל. האם מישהו מעלה בדעתו שגורם בהתאחדות לכדורגל יבקר את אלישע לוי אם ילך לאמן את נבחרת ברזיל או איטליה?

ה"גורם" הזה מזכיר לי אחד שגמר עם החברה, אבל כשראה אותה עם חבר שלו רתח מכעס.