עם עובדות קשה להתווכח, בצ'ק ליסט של הפועל ת"א מסומנים כמה V חשובים. הם הבטיחו עוד עונה ביורוליג, עברו את מכבי ראשל"צ בסיבוב הראשון של הפלייאוף, את הפועל ירושלים בסדרת חצי גמר 0:3, אבל גביע אין וגם אליפות לא נראית באופק.
כבר 57 שנים אני מופיע בפרק הראשון בספר הדרבים, ופרק הסיום עדיין לא נכתב והדור הולך ופוחת.
במשחק מספר 1 השחקנים, וכנראה גם המאמנים, נראו כאילו הם לא קשורים בכלל לאירוע. לא מבינים לאן נקלעו. ראיתי את אמנון אבידן גונב את הכדור לבארי ליבוביץ', לבאן מרסר מפוצץ לתומר שטיינהאור את הצורה, מוטי ארואסטי מקריב את עצמו מהמשחק ומורחק יחד עם מייק לארגי. זה מה שנדרש בשביל לנצח.
אני מחכה לאליפות מאז 1969 ובינתיים ראיתי את הפועל גלבוע, מכבי חיפה, הפועל ירושלים פעמיים, ראשון לציון, חולון וגליל עליון זוכות באליפות, הפועל רמת גן כבר עלתה לליגת על בכדורגל והפועל ת"א כותבת עוד ועוד פרקים בספר הכישלונות.
יאיר גרבוז זכר צדיק לברכה נהג לכתוב בשנות ה-60 טור שבועי בעיתון "דבר" זכר עיתון לברכה, והיה חותם בשם ספרותי – אשר יגורתי.
לאורך העונה הזהרתי שהפועל ת"א, למרות ההצלחה ביורוליג, לא מאומנת, השחקנים הישראלים מיובשים והתשלום מגיע במשחקי האליפות.
אשר יגורתי.
הדרבי הראשון הסתיים בניצחון מכבי בהפרש 21 נקודות (75:96). במשחק השני היה שיפור וניראה שהפועל האמינו שהם ינצחו, אבל ספק אם מישהו מהם העריך שאחרי שלוש וחצי דקות הם יובילו 0:14.
בסיום הרבע הראשון היה שוויון 20:20, ואם תסכמו את תוצאת המשחק מהדקה הרביעית ועד לסיום (88:92) תקבלו פחות או יותר עוד ניצחון של מכבי בהפרש דומה 74:92. 18 הפרש ב-36 דקות.
בדרבי סופרים רק ניצחונות, שום דבר מעבר לזה. לביתיות אין כמעט משמעות ביד אליהו, כי מדובר בשחקנים ששיחקו רוב העונה מחוץ לבית ולא נבהלים מצעקות.
פקודות קבע לזקיף כדי לנצח בכלל ובדרבי בפרט:
# כלל מס. 1: לכל שחקן יש חמש עבירות לתת, אם צריך לתת פאול, תן! גם אם זו העבירה החמישית שלך. איפה לונדברג שיחק בדקות האחרונות עם ארבע עבירות והיה הטוב במגרש. בסוף סופרים נקודות לא עבירות.
אם לא שמתם לב, מכבי ת"א חזרו העונה לנצח מאז ש-וויל ריימן עולה בחמישייה וג'ון דיברתולומיאו משחק יותר דקות. אתמול הם שיחקו ביחד 47 דקות, ולא רק כי הספסל של קטש התקצר.
ריימן משחק לפעמים מלוכלך, מתחזה, תופס ידיים, אבל השחקן שהוא שומר עליו לא יעבור אותו. מתי שחקני הפועל ת"א יבינו שריימן וג'ון די הולכים לריבאונד התקפה אחרי כל זריקה, ומנסים לחטוף את הכדור מהידיים של השחקן שאיכשהו הצליח לקחת כדור חוזר.
להפועל יש שני שחקנים שמוכנים להקריב את הגוף, לעמוד ולקבל עבירות תוקף: איש וויינרייט ועוז בלייזר, אבל שופטים לא ישרקו יותר מ-2-3 עבירות תוקף במשחק כי עבירת תוקף זו אחת השריקות שמעוררות מחלוקת, ושחקנים מביימים הצגות ומפילים את עצמם. מה שקובע אם העבירה היא של המגן או התוקף זה איפה ומתי המגן התייצב בעמדה, האם זז או עמד, בתוך או מחוץ למעגל הקטן.
# כלל מס. 2: אם צריך לעצור התקפה מתפרצת, עצור אותה! (אפילו אם זו תהיה העבירה החמישית שלך). לא נותנים סל קל!
תראו איך רומן סורקין יורד להגנה. רודף אחרי שחקן שהולך לליי-אפ קל ולא מוותר. מנתר על רגל שמאל (תמיד), לפעמים משנה את הזריקה ובדרך כלל חוסם את הכדור, וכמה ביטחון זה נותן להגנה וכמה תסכול להתקפה.
# כלל מס. 3: תמיד עדיף לשלוח שחקן לזרוק עונשין מאשר לחטוף דאנק.
דאנק זו הקליעה שדורשת אפס כישרון אבל ההשפעה הפסיכולוגית שלה גם על הקולע וגם על השומר (ועל הצופים) היא גדולה. אם שחקן מנסה להטביע, שלחו אותו להיחנק על קו העונשין ואולי תרוויחו אפילו נקודה או שתיים.
# כלל מס. 4: לקבוצה יש ארבע עבירות לתת בכל רבע. שחקנים מפרשים את זה לא נכון ונמנעים מפאולים. טעות, חייבים להשתמש בכולן ובזמן הנכון, לפני שהשחקן זורק לסל! בדרבי הראשון הפועל סיימה את הרבע השלישי עם עבירה קבוצתית אחת ובפיגור 15 נקודות! למתי הם שמרו את הפאולים, לעונה הבאה?
# כלל מס. 5 (משוכפל מהמגזין שעבר): מי שעושה שטויות שלא יצפה מהשופטים שיצילו אותו. מי שהולך לסל יקבל סל ובונוס זריקת עונשין, ומי שילך לסל בשביל להוציא פאול יקבל כלום ושום דבר.
אמא אזורית
עודד קטש העמיד את מכבי בהגנה אזורית 3:2, והדגש על העמיד. צופפו וסגרו את הצבע, הימרו על הקליעה של הפועל מבחוץ וחסכו בעבירות.
מורי ורבי אריה דוידסקו זצ"ל היה קורא להגנה הזאת "אמא אזורית". באימונים היה מחזיק ביד מקל ומאיים על מגינים שיצאו מהצבע.
ההתקפה של הפועל ת"א שמבוססת על כדרור, נאלצה להניע את הכדור מול האזורית, שהתחלפה לפעמים לאישית תוך כדי המהלך ופשוט לא ידעו מה לעשות. עמדו חופשיים לקליעה ומסרו, או שהעיפו סתם שלשות. המבוכה של הפועל בהתקפה הזכירה לי תלמידי תיכון שהיו משחקים כדורגל בשיעורי מתמטיקה ובבחינת הבגרות נתקעו בשאלה בלוגריתמים וישועה אין.
אודיאסי בחמישיה זו החלטה נכונה של איטודיס, אבל למה דן אוטורו – אחד הסנטרים הטובים באירופה, לא נרשם למשחק למרות שהוא נמצא בארץ. אילו שיחק 4-5 דקות בכל רבע הוא לא היה יכול יותר גרוע ממוטלי.
אני מבין את התסכול של איטודיס שגרר פאול טכני משלב מוקדם במשחק. להתפרץ כלפי השופטים הוא לא היה יכול כי היה מורחק, אז הוא לא הפסיק להתלונן בפני המנהל המקצועי ג'ורג' הינאס שישב בקצה הספסל. את הטענות צריך להפנות לכתובת הנכונה, לשחקנים, לבעל הבית, לעצמך.
הראיונות עם נועה פופלינגר בסיום משחקים הפכו לקאלט ולפעמים היא באמת חופרת יותר מדי, אבל השאלה שגרמה לאיטודיס לעזוב את עמדת הראיונות הייתה מתחייבת: לאן נעלמת בפסק הזמן האחרון? למה עוזר המאמן סטפנוס דדאס ניהל אותו (97:100 למכבי כדור של הפועל)?
פסק הזמן ניראה רע, הריאיון ניראה רע והתוצאה רעה. מוזר.
ים מדר בכושר שיא. מרים קרנות ורץ לנגוח. נכון ש-41 נקודות שהוא קלע בדרבי היו במשחק שלא קבע כלום, אבל אתמול היה משחק על עונה שלימה והוא שיחק לבד מול שאר העולם – 34 נק', 7 ריב', 10 אסיסטים ו-3 חטיפות.
הפועל ת"א היא הקבוצה של מדר, והצוות המקצועי היווני הם האורחים. שיתנהגו בהתאם!
הפועל הגיעה לאירוע השיא של העונה בשיא השפל. עוז בלייזר נותן מעל ומעבר, גיא פלטין לוחם ידוע נשלח לפרקט להילחם בשביל כולם, בר טימור מושבת, תומר גינת בהלם, אביו של איתי שגב הלך לעולמו השבוע.
אולי צירוף מקרים, אבל להעלות חמישה ישראלים לפרקט בדקות הסיום של משחק מספר 1 לספוג את הלעג של אוהדי מכבי, אחרי שייבשת אותם לאורך כל עונת היורוליג אפילו במצבים שהמשחקים היו גמורים, זה לא לעניין.
פט ריילי נהג להשאיר במגרש את החמישייה הפותחת כדי שיאכלו את מה שבישלו.
וסילי מיציץ' הוכתר כ-MVP של היורוליג ב-2020/1 ואלוף יורוליג פעמיים ברציפות, אבל זה קרה מזמן. באותה שנה פרצה מגיפת הקורונה, כל המטוסים בעולם קורקעו, ג'ו ביידן ניצח את דונלד טראמפ בבחירות, ואייפון 12 יצא לשוק.
ממיציץ' של פעם לא נשאר הרבה, הוא משחק עם משקולות על הרגליים ועל הראש, אולי בגלל הסכום הענק שהושקע בו ואין סיכוי שיחזיר, אולי נגמר לו הקפיץ. הלוואי שהיה חוזר לעצמו אבל מי שהיה שחקן גדול לא מסוגל לבצע פעולה חיובית פשוטה.
גם כשהוא קולע 11 נק' ומוסר 2 אסיסטים במשחק, כשמחשבים את התרומה הכוללת שלו היא שלילית. הזריקות שלו מ-10 מטר בטיימינג לא טוב וניסיונות החדירה מסתיימים ברובם באיבודי כדור (בדרבי הראשון 8!). בכל איבוד כדור הפועל לא זרקה לסל, ובנוסף גם חטפה דאנק תוך שתי שניות. נזק של 24 נקודות.
מיציץ' היה פעם שחקן גדול, עתיד אי אפשר לבנות סביבו.
כשמכבי ת"א זכו באליפות ה-50 בערך (מי סופר), שמעון מזרחי אמר שהפועל יחכו עוד 50 שנה עד שיזכו באליפות הבאה. כמה ימים אחר כך נפגשנו אותו ואמרתי לו שאין לי בעיה שהאליפות הבאה של הפועל תהיה בעוד 50 שנים, בתנאי שאני אהיה במגרש.
התנאים שווים לכולם. נכון שאלייז'ה בריאנט, דן אוטורו ואנתוני בלייקני לא שיחקו, אבל גם תמיר בלאט, טי. ג'יי. ליף וגור לביא היו מושבתים. הנזק שנגרם להפועל גדול יותר אבל מרגע שזורקים את הג'מפבול לא חשוב מי לא משחק אלא מי כן. מי שהצליח להשאיר את השחקנים בארץ, מי ששיתף ישראלים ביורוליג קוצר עכשיו את הפירות.
לפני חצי שנה מכבי הפסידה בבולוניה ועודד קטש חטף צעקות משמעון מזרחי שהוא הורס את מכבי כי לא שיתף את לוני ווקר. בינתיים קטש הוחתם לשלוש שנים נוספות, ופטריק בברלי בצהוב ממשיך בטרלולים. לא הופיע למשחק הראשון מול הפועל חולון, לא שיחק במשחק השני, ובדרבים לא נירשם כלל בטופס המשחק.
מכבי החתימו את ווקר, איש חצי אפוי, כדי לרצות את האוהדים. היה ברור שהוא בעל יכולות גבוהות ומסוגל להכריע משחק וגם לחרב אותו,
לפעמים צריך לוותר בטווח הקצר בשביל להרוויח בטווח הארוך.
מהמר שייגמר בכלום
בית המשפט החליט להאריך בכמה ימים את מעצרו של כדורגלן ליגה לאומית שנעצר לפני כמה ימים בחשד להשתתפות בהימורים לא חוקיים והטיית משחקים.
לשחקנים אסור להמר, במיוחד על משחקים שהם בעצמם משתתפים בהם. שמועות על הטיית משחקים מתרוצצות בבתי הקפה מיום בו התחילו תחרויות והפיתויים גדולים. פה ושם שחקנים ושופטים נתפסים אבל השמועות לא פוסקות.
כל מי שמפסיד במשחק מתלונן שהמשחק היה מכור, ויש דרך בדוקה להילחם בהימורים על תוצאות משחקים בליגות לכדורגל, למרות שההמלצה שלי לא תתקבל
בדיקת פוליגרף. בעילום שם.
למה בדיקת סמים כן, ובדיקת פוליגרף לבדיקת הטיית משחקים לא?
וקצת מונדיאל. ארצות הברית היא מדינת מהגרים וכל האצטדיונים מלאים. חגיגת המונדיאל מזכירה לנו בכל פעם מחדש, שהתירוץ הדמוגרפי לכישלונות של נבחרת ישראל פג תוקף מזמן. נכון שמאז שהעיפו אותנו מאסיה קשה יותר לעלות למונדיאל מהאזור האירופי, זה לא אומר שהאזור האסייתי הוא קל.
ישראל הייתה אלופת אסיה כשאירחה את הטורניר ב-1964, מאז רוב המדינות האסייתיות, גם אחרי אחרי הסכמי אברהם, יצחק ויעקב, לא מוכנים לשחק נגדנו. דובאי, לכאורה מדינה ערבית ידידותית, נהדרת לישראלים אבל אירחה את מכבי והפועל ת"א ביורוליג באירופה.
אסיה מתקדמת. יפן, דרום קוריאה וקטאר אירחו את משחקי גביע העולם. אוסטרליה, שמשתייכת לאסיה, 0:2 על טורקיה, איראן 2:2 עם ניו זילנד, ערב הסעודית 1:1 עם אורוגוואי (במונדיאל הקודם ניצחו את ארגנטינה במשחק הפתיחה) כולן טובות מאיתנו.
כאנדרדוג חגגתי את השער היחיד של קוראסאו מול גרמניה שהחזיק מעמד 17 דקות (7:1), וכמובן את התיקו 0:0 של קייפ ורדה מול ספרד, אבל לא הייתי רוצה לראות את נבחרת ישראל מחנה אוטובוסים ברחבה. להגדיל את המונדיאל בשביל לקנות קולות של נבחרות שכוחות אל בהצבעות בפיפ"א ולהוריד את הרמה, זה לא פיתרון.
איך נסגור את הפערים?
10 בסדר וניקיון
לא רק בכדורגל היינו ונשארנו מדינת עולם רביעי, מגיע מונדיאל והישראלים שוב פותחים את החדשות בתמונות של יפנים שאוספים את האשפה שהשאיר בטריבונות בסיום המשחק (2:2 מול הולנד).
את תיק איכות הסביבה נתנו לשרה הכי מטומטמת בממשלה, אבל לא רק בגללה הטינופת הסביבתית שהייתה לפניה תישאר גם אחריה. השווייצרים והיפנים רק משקפים לנו את מה שאנחנו לא.
יפן הפכה לאחרונה ליעד מבוקש לתיירים ישראלים, שחוזרים הביתה עמוסי יוניקלו והמומים מהניקיון. בכל תחנת דלק נידחת השירותים שוטפים, מייבשים, מחממים ומפזרים ריח פריחת הדובדבן. יש ישראלים שייבאו את האטרקציה לביתם.
בשנה שעברה טיילתי ביפן וכחוקר תת-תרבות אזרתי אומץ ושאלתי את המדריכה שליוותה אותנו למה אומה שפיתחה את הטויוטה והסוני השקיעה כל כך הרבה מחשבה במדעי התחת.
מדובר בתפישת עולם שקשה לישראלים לקלוט, היפנים לוקחים אחריות על מה שהיה, על מה שקורה וגם על מה שיהיה או בקיצור לידיעת הקורא בנימין נתניהו:
תשאיר לבאים אחריך את מה שקבלת באותו מצב ואם אפשר במצב יותר טוב.
אחריות
שבת שקטה לכולם
אריה מליניאק
עורך: אין
