בכנס בעלי עסקים קטנים ובינוניים של ‘כלכליסט’ ובסדנאות שקיימתי לאחרונה, הצגתי גישה חדשנית שפיתחתי: “ניהול עסק כמשחק”. הגישה בנויה על רעיונות שאימצתי בקורסים בהם השתתפתי, הבולטת שבהן ‘Business Mastery’ אצל אנתוני רובינס באיי פיג’י. הגישות שלו ושלי משתלבות נפלא בשפת האימון בה אני משתמש כבר למעלה מעשרים שנה.

מאחר ששפה יוצרת מציאות, הגיע הזמן לשנות את המונח “עסקים קטנים ובינוניים”, ל”עסקים זריזים ומתוחכמים”. כאשר בעל עסק מציג את עצמו כקטן או בינוני, זה מי שהוא. הממשלה והבנקים הבינו השנתיים האחרונות שעסקים “קטנים” ו”בינוניים” הם מנוע צמיחה חשוב במשק. ההתפתחות שלהם היא פלטפורמה חשובה לצמיחה, ומי שישקיע במגזר הזה יהנה מהתוצאות. חברות ענק לא מסוגלות כבר לספק שירותים בגלל גודלן, משלמות שכר מטורף למנהלים, ומעסיקות אמנם מאות אלפי עובדים, אבל בשכר מינימום. עסקים קטניטם הם רזים, זריזים וחלק מהם גם מתוחכמים.

אז הנה כמה רעיונות לבעלי ומנהלי עסקים קטנים:
1. היכולות הטכנולוגיות והתקשורתיות החדשות שפתוחות היום בפני עסקים “קטנים” ו”בינוניים”, יכולות לתת להם גישה לקהלים גדולים חדשים. הם צריכים לשנות את צורת ההתנהלות והחשיבה. אם חברות ענק לא מסוגלות לתת שירות, זו הזדמנות לעסקים קטנים לתת שירות. במקום להתאהב במוצרים שלכם, תתאהבו בלקוחות. אתם לא רוצים יותר “לקוחות” אלא “אוהדים”. כי לקוחות באים והולכים, אוהדים נשארים.

2. אתם לא חייבים לעשות את כל השגיאות בעצמכם. אם אתם לא מתמצאים בתחום מסוים, קחו מישהו שיודע שישלים אתכם. הוא יכול להיות שותף או שותף עסקי, תלוי בסיטואציה.

3. אם אין לכם מספיק כסף לשכור את שירותיו, שתפו אותו ברווחים. צרו שיתופי פעולה.

4. כל מה שתמדדו, יבוצע, יגדל ויצמח. מה שלא מדיד, לא ניתן לניהול. רואה החשבון שלכם לא מודד, רק מדווח. הגדירו מהן
הפעולות הקריטיות לצמיחת העסק שלכם, מדדו אותן.

5. לא מספיק למדוד, צריך גם להציב מול העיניים לוח תוצאות, שיראה לכם בזמן אמת אם אתם מבצעים את הפעולות שהייתם צריכים לבצע ומה התוצאה.

6. העובדים צריכים לדעת מה נמדד ומה התוצאה. אם דברים לא מסתדרים, קחו פסק זמן. עצרו ובדקו מה חסר, מה לא עובד. מה הטעם להמשיך לייצר עוד משהו שמפסיד?

7. המטרה היא לא לבנות עסק גדול, אלא עסק מרוויח. אם יש לך גידול ממאיר, אתה לא רוצה שהוא יגדל. גידול במכירות זו לא מטרה, אלא גידול ברווחים. וותרו על מוצרים ועל לקוחות לא רווחיים. אתם לא נמדדים במה שאתם עושים, אלא במה שאתם מוכנים לוותר עליו.

8. טפלו בהוצאות שלכם. העסק אמור לפרנס אתכם, לא אתם אותו. אל תעמיסו על העסק ג’יפים ומשרדים מפוארים. מחשב של 2000 שקל עושה אותה עבודה כמו מחשב של 6000 שקל. הדאווין עולה ביוקר. אני מכיר בעלי עסקים שטסים על חשבון העסק במחלקת עסקים, ועם המשפחה לחופשה בצ’רטר. אתם חושבים שאתם עובדים על מס הכנסה, אבל אתם אוכלים את העסק שלכם. הוצאות של עסק לא נועדו לחיים הטובים, אלא למטרה אחת: להביא הכנסות.

9. האינטראקציה שלכם עם הלקוחות היא קריטית. קחו שעה בשבוע למחשבה בסוגיה: מי אני כאשר אני פוגש בלקוחות שלי? מי אני באמת בשבילם? מה הם צריכים? מי אני רוצה שיהיו הלקוחות שלי בעוד 5 שנים? מה הם יצטרכו בעוד חמש שנים? לאן התעשייה שלי הולכת?

10. שאלה חשובה מאוד: האם יש לי אסטרטגיית יציאה מהעסק? האם אני יכול למכור אותו, אולי את חלקו? אם אין לך מה למכור, אין לך עסק. פשוט סידרת לעצמך ג’וב לכל החיים. ג’וב גרוע במיוחד, כי בעל הבית שלך הוא… אתה!

השארת תגובה