מגזין מס. 61 מסכם מונדיאל וקצת כדורסל.

גלדיאטורים

משחקי נוק-אאוט בכדורגל נמשכים לפעמים 120 דקות, אבל להבדיל ממרתוניסט שגם הוא רץ שעתיים פלוס, האתלט יודע שאורך המסלול הוא תמיד 42 קילומטרים ו-195 מטר ומסוגל לחלק את הכוחות.

שחקן כדורגל שרגיל לשחק 90 דקות, נותן כל מה שיש לו בשביל לנצח בזמן החוקי, ואז הוא נשלח מותש לסיוט של 30 דקות נוספות. העייפות גורמת לפציעות, נקעים, שברים, קרע בשרירים. למה שחקנים צריכים לרוץ 30 דקות מיותרות?

למאמן יש חמישה חילופים. אם ינצל אותם ב-90 דקות ושחקן ייפצע, הוא עלול להישאר בהארכה בעשרה שחקנים. מצד שני, אם ישמור חילופים להארכה והמשחק יסתיים ב-90 דקות, הוא לא ישתמש בכל הכלים שעומדים לרשותו.

למה לא לאפשר למאמן עוד חילופים בהארכה, או להחזיר שניים-שלושה שחקנים שהוחלפו במהלך 90 הדקות?

ולמה אי אפשר להשיג הכרעה בפנדלים בתום 90 דקות?  

מרוקו טהורה לעד

מרוקו אינה מדינת אויב, מעולם לא הייתה, אבל לא צריך לצפות שכל המרוקאים יהפכו בעקבות הסכמי אברהם לציונים, אבל כשההצלחות של נבחרת מרוקו עברו כל גבול, התקשורת בישראל שלפה את נשק יום הדין: המאמן ורוב השחקנים לא נולדו במרוקו.

המשמעות בישראל של "לא נולדו בארץ" היא "מתאזרחים", ובקיצור, אנשים שהשיגו את האזרחות בקומבינה במשרד הפנים. במרוקו, שהייתה כבושה בידי ספרד ומ-1912 הפכה למדינת חסות צרפתית עד 1956, הצרפתית היא השפה השנייה ומרוקאים רבים היגרו לאירופה בעיקר לצרפת ולספרד.

אשרף חכימי נולד במדריד ושיחק בריאל, זייש בהולנד, סייס ועוד רבים בצרפת,  אבל מי אנחנו שנתלונן ששחקני נבחרת מרוקו לא נולדו שם.

בפעם היחידה שנבחרת ישראל הגיעה למונדיאל במקסיקו 70', המאמן היה עמנואל שפר יליד גרמניה, מוטלה שפיגלר נולד ברוסיה, צביקה רוזן בגרמניה, דוד פרימו בבולגריה, ישעיהו שווגר בפולין, ג'ורג' בורבה באיטליה, יצחק שום במולדבה, שייע פייגנבוים באוסטריה.

נכון שזה קרה לפני חמישים שנה, אז בואו נדבר על מה שקורה עכשיו, כש"הקבוצה של המדינה" בכדורסל עולה לשחק עם ישראלי אחד, תשעה ילידי ארצות הברית ומנהל מקצועי קרואטי וזה לא מפריע לאף אחד.

בשעה טובה התחלנו לבדוק תעודות לידה… של אחרים.

לא כל העולם נגדנו

אפשר להבין את חובבי ציון שההצלחה של נבחרת מרוקו במונדיאל לא באה להם טוב. חלקם מחו נגד ההתלהבות של עמיחי שפיגלר מניצחונה של נבחרת ערבית, אחרים נעלבו שדגל פלסטין שהונף ביציע ובידי שחקנים לאחר המשחק, אבל אתמול עלה רעיון חדש:  למחות בפיפ"א על הנפת דגלי פלסטין כי זהו אקט פוליטי.

מספרים שאחד בשם שתוק, שאחד המקומונים שיבש את שמו לשמוק, פנה לעורך דין וביקש להגיש נגד המקומון תביעת לשון הרע. בשביל מה לך, שאל עורך הדין, שעכשיו כל המדינה תקרא את זה בידיעות אחרונות?

התוצאה היחידה למחאה שלנו בפיפ"א, תהיה שעכשיו מיליארדי צופי המונדיאל ברחבי העולם, שספק אם פרומיל מהם הבחינו או הבינו מהו הדגל שהתנופף ביציע בדוחא, ידברו על שחרור פלסטין.

אמנם הרשות הפלשתינית אינה מדינה אבל היא חברה בפיפ"א. על מה נתלונן, שחברה בפיפ"א מניפה את דגלה? 

עוף כדור, חתוך את השמיים

במגזין שעבר הצעתי לבעוט פנדל גבוה לא רחוק מהחיבורים ורוב התגובות היו חיוביות, אבל מה עושים כשקבוצה מקבלת שני פנדלים?

זה קרה במשחק בין אנגליה לצרפת, ואפשר היה לראות על פניו של הארי קיין שבעט את הפנדל הראשון לפנתיאון, שהוא לא רגוע. ככל שהבעיטה התעכבה קיין הפך לחסר סבלנות והתקשה להתרכז.

יש שגורסים, לא בחוכמה לאחר מעשה, שלא נותנים לאותו שחקן לבעוט לאותו שוער את הפנדל השני, במיוחד שקיין והשוער הצרפתי הוגו לוריס נפגשים יום-יום באימונים של טוטנהאם.

אין לי מושג מה חלף במוחו של הבועט, אבל אין מצב שלפני הבעיטה השנייה, במקום להתרכז בביצוע מושלם של הבעיטה, הוא לא יעסיק את מוחו בספקולציות. אם בעטתי את הפנדל הראשון לשמאל, אבעט את השני לימין, אבל השוער יודע שאבעט לימין אז אבעט לשמאל או להיפך…

בקיצור, כמו רוברטו באג'יו בגמר מונדיאל 1994 וג'ון טרי בגמר הצ'מפיונס, הארי קיין עצם עיניים ובעט לשמיים.

מי שלא קופץ שחור?

בימים ששידרו בשחור-לבן נקבע שכדי להבדיל בין הקבוצות המארחת תשחק  בחולצות בהירות והאורחת בכהה. הפועל ת"א משחקת בבית בלבן ובחוץ באדום, ומכבי ת"א בצהוב וכחול.

עשרות שנים מכבי ת"א מזוהה עם התלבושת הצהובה. שמעון מזרחי עונב עניבה צהובה, נוהג במכונית צהובה, מדבר בטלפון צהוב וכששרון דרוקר הגיע למכבי ת"א דרשו ממנו להחליף את מסגרת המשקפיים האדומה.

בשבוע שעבר מכבי שיחקה נגד ולנסיה בגופיות שחורות. ממתי הצהובים משחקים ביד אליהו בשחור?  סיבה אפשרית: קבוצות משנות את הצבע כדי לעשות על האוהדים עוד סיבוב של חולצות, כובעים, מכנסיים ואימוניות.

ברסה שיחקה תמיד בחולצות פסים אדום-כחול. האוהדים רתחו מכעס כאשר לקראת עונת 2013/14 הוצג סט בגדים חדש בצבעי הדגל הקטלוני צהוב-אדום, וסט שלישי בירוק בהיר עם שרוולים צהובים-כחולים. זה בערך כמו שמדינת ישראל תשנה את צבע הדגל מכחול-לבן לשחור.

ולמה לדעתכם החליפו כדור באמצע המונדיאל, אם לא בשביל שיקנו עוד כמה מיליוני כדורים?

אימון זה לא חלטורה

בכל פעם שנבחרת ישראל נכשלת בעלייה למונדיאל או ליורו צף ועולה אותו רעיון הזוי: אם הנבחרת נכשלת עם מאמנים זרים וגם עם מאמנים ישראלים, אולי הגיע השעה לסטרט-אפ מקורי – לשחק בלי מאמן.

את המטוס ללא טיס אמור היה להטיס איל ברקוביץ', וברגע של חולשה גם אני כמעט הסכמתי לנסות להופיע עם לא-מאמן ש"לפחות יעורר עניין וימלא את האצטדיון". תודו שהרעיון הזה פחות מגוחך ממינוי של גנב מורשע לשמור על הקופה הציבורית או של עבריין מורשע לפקח על המשטרה, אבל שווה ניסיון.

זה מה שחשבתי עד שבאחת מתוכניות הלילה עלתה לדיון השעייתו של כריסטיאנו רונלדו מהרכב נבחרת פורטוגל  אחרי שקילל את המאמן פרננדו סנטוס. למרות שהניסוי הצליח ופורטוגל ניצחה את שווייץ 1:6 בלי הכוכב שלה, איל ברקוביץ' התעקש שהיה חשוב יותר לתת כבוד לכוכב שסרח למרות שזה עלול לפרק את הנבחרת לפני משחק שמינית גמר המונדיאל!

מי ששם שחקן, גדול ככל שיהיה, לפני הנבחרת, לא יכול לאמן נבחרת.

יומני היקר, לא יאמן כמה אני גדול

גם ערן זהבי לקח קשה את הדמעות של כריסטיאנו רונלדו, וצייץ בטווויטר בזו הלשון:

"ראשית הם מתעלמים ממך, אחר כך מגחכים עליך, אחר כך תוקפים אותך ובסוף בונים פסלון בדמותך. אתה המלך, תודה על כל רגע של השראה ורגעים שנזכור לעד. בן אדם שיש לו הכל, השיג הכל, שבר כל שיא אפשרי, יורד ככה מהמגרש".

בטוחים שזהבי כתב את הפוסט הזה לרונלדו?

ההבדל בין חכם לפיקח

בן שרף, בן 16 מאליצור נתניה, קלע 32 נקודות בניצחון על מעלה אדומים בליגה לאומית ומכבי ת"א כבר מתעניינת.

כוכב נבחרת הקדטים חתום לארבע שנים באליצור נתניה, ומי שמנהל את הקריירה שלו זה "שחקן אמיתי" – פרויקט לקידום שחקנים צעירים בו מעורבים  דיויד בלאט, עודד קטש, ליאור ליובין ויניב גרין.

ל"שחקן אמיתי" שייכים שחקנים כמו תמיר בלאט, איתי מושקוביץ, רועי פריצקי ועמית אהרוני. אף אחד מהם לא הגיע עדיין לקבוצה הבוגרת של מכבי ת"א, אבל יש הצעות גרועות שקשה לסרב להן.

הניסיון מוכיח שמי שהצליח כלכלית ומקצועית במכבי ת"א, הגיע מוכן בגיל 22-23. סורקין מצליח העונה כי היה מספיק חכם לדחות הצעה ממכבי ת"א לפני שנתיים.

אני מציע לבן שרף שלפני שהוא מקבל החלטה, שיעשה שיחה קצרה עם יפתח זיו – ה-MVP של ליגת-על בעונת 2019/20 שמתייבש בקצה הספסל במכבי ת"א.

מאז הפציעה של נועם דוברת הפועל ירושלים משוועת לפליימייקר, אבל אין סיכוי שמכבי ת"א, שהחתימה את יפתח זיו בשביל שלא ישחק בירושלים או בחולון, תשחרר אותו.

חכמים לומדים מניסיונם, פיקחים לומדים מניסיונם של אחרים.

אשמח שתשתפו ותצרפו חברים חדשים

שבת שלום