מגזין מס. 60 עוסק במחדל הפנדליסטים, בזובור כפול ובשימוש חדשני ב-VAR

מגזין 60

והגדול מכולם הוא

אין כמו המונדיאל כדי לחזור ולעסוק בסוגיה הרת גורל: מיהו הגדול מכולם? ה-ויכוחים המגוחכים ימשיכו לפרנס את בתי הקפה כי תשובה חד משמעית אין ולא תהיה.

קיליאן אמבפה, בן 24 בסך הכל, יגיע למספרים מרשימים יותר מלאו מסי ופלה, כמו שהמספרים של סטף קארי מרשימים יותר ממייקל ג'ורדן. סו וואט?

ג'ורדן הוא היחיד ששינה את המשחק, הפיץ את ה-NBA מחוץ לגבולות ארה"ב, ו-26 שנים לאחר פרישתו עדיין נעלי "אייר ג'ורדן" הן הנמכרות ביותר.

מי שמודד את לאו מסי על פי מספר השערים, הבישולים והתארים, עושה לו עוול, כי מה שהופך את מסי לגדול מכולם זה הקסם בכל נגיעה שלו בכדור, וזה לא מופיע בסטטיסטיקה.

גם אם לאו מסי לא יזכה בגביע העולם, הוא המייקל ג'ורדן של הכדורגל.

למה קשה להכניס כדור קטן בשער גדול?

שניים ממשחקי שמינית הגמר הוכרעו בפנדלים ורוב הבעיטות הוחטאו, למרות שההצלחה הממוצעת בבעיטות מ-11 מטר היא בסביבות 75 אחוז. לובאקוביץ' הקרואטי עצר שלושה מארבעה פנדלים שבעטו היפנים, ובונו המרוקני עצר שניים מארבעה שבעטו הספרדים.

המשמעות: בשני המשחקים הבועט החמישי, זה שבדרך כלל הוא הבועט הטוב ביותר ושומרים אותו לבעיטה המכרעת, לא בעט בכלל.

אולי עדיף שהבועטים הטובים יבעטו בהתחלה, להבטיח שתהיה בכלל בעיטה חמישית.

איך בועטים פנדל?

לרוברט לבנדובסקי, מהסקוררים הגדולים אי-פעם, יש טקס מוזר לפני שהוא בועט פנדל: רץ ימינה, ואז שמאלה, הולך שני צעדים, עומד על רגל שמאל,  מחכה לראות לאן השוער קפץ ומגלגל פס. ניימאר רץ לכדור בזווית מוזרה, יש שחקנים שרצים בזיגזג או עוצרים לפני הבעיטה, ועוד שטויות.

הצלחה בפנדל תלויה כמעט לחלוטין בבועט. אסור לו להעסיק את מוחו בניחושים לאן השוער יזנק, כי זה רק מסיט את תשומת הלב שלו מהפעולות האוטומטיות שהוא צריך לבצע: כמה צעדי ריצה ובעיטה שהוא תרגל בהצלחה באימונים.

כשבועט עסוק בטקסים מוזרים ומנסה "לנצח את השוער בדו-קרב פסיכולוגי" זה מוכיח שהוא מ פ ח ד! ובכך מעביר את השליטה באירוע לשוער.

שער הכדורגל גדול – רוחבו 7.32 מ' וגובהו 2.44 מ'. בעיטה לחיבורים היא שער בטוח אבל יש סיכון שהכדור ייצא מחוץ למסגרת. אין צורך לבעוט לחיבורים אלא  לריבוע דמיוני בגודל מטר וחצי על מטר וחצי בפינות השער העליונות. על זה צריך להתאמן כי שום שוער לא יכול לעצור בעיטה כזאת גם אם יצפה את כיוון הבעיטה.

רוטינה קבועה ומדויקת הופכת פנדל למשהו דומה לזריקת עונשין בכדורסל – תמיד מאותו מרחק, לאותה מטרה וללא הפרעה.

מה הסדר הנכון?

מקובל לחשוב שעדיף לפתוח את הבית המוקדם במשחק נגד הנבחרת החזקה, כדי שבמקרה של הפסד אפשר יהיה לתקן את הנזק מול הקבוצות הפחות טובות.

במונדיאל 2022 הוכח שעדיף לסיים את משחקי הבית המוקדם נגד הקבוצה החזקה, שמגיעה בדרך כלל למשחק האחרון אחרי שכבר הבטיחה את עלייתה לשלב הבא ומשחקת בהרכב שני.

זובור א'

הסיפור הגדול עד כה הוא הספסול של כריסטיאנו רונלדו. מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוס, בעיניי מופת ודוגמא, לא חשש להושיב על הספסל את אחד השחקנים הטובים בעולם, למרות שהוא תרם חלק נכבד מההצלחה שלו כמאמן.

אף שחקן לא גדול מהקבוצה, וכשכוכב מקלל את המאמן שהחליף אותו כמה דקות לפני סיום המשחק בשידור ישיר לכל העולם, הוא לא משאיר למאמן הרבה ברירות. אם הבחירה היא בין התפרקות הנבחרת במהלך הטורניר החשוב בעולם לבין שמירת כבודו של הסופרסטאר, ההחלטה קלה מאוד.

נכון לעכשיו ניראה שמעז יצא מתוק, והקונצרט 1:6 של פורטוגל ללא רונלדו על שווייץ ייזכר כקו פרשת מים. שחקנים מוכשרים שהיו כינור שני ושלישי ליד כריסטיאנו, השתחררו מהמשקולות שהיו להם על הרגליים.

החלק היותר מעניין בסיפור הוא תגובתו של השחקן. כשהמאמן סנטוס החליט לסיים את סדרת החינוך בדקה ה-75 ופורטוגל כבר הובילה 1:5, לא היה ברור אם שילוב של אחד השחקנים הגדולים בעולם עם אגו במידה XXXL, יכבד או יעליב אותו.

תשובה סופית נקבל מחר במשחק רבע הגמר של פורטוגל נגד מרוקו. מה שבטוח, מונדיאל 2022 הוא הריקוד האחרון של כריסטיאנו רונלדו, ואחרי ההשפלה שעבר לאחרונה במנצ'סטר יונייטד מגיע לו לסיים בכבוד לפחות את ההופעה בנבחרת פורטוגל.

כבוד יעשו לו בעתיד ב"היכל התהילה", במונדיאל צריך לנצח.

זובור ב'

כמה דקות לאחר סיום משחקה של מכבי ת"א מול באיירן מינכן, ביקש ניב רסקין את תגובתו של עודד קטש לידיעות שהופיעו באתרי הספורט, לפיהם  הנהלת מכבי ת"א תתכנס לקבל החלטות לגבי מעמדו של המאמן.

קצין העיתונות רועי גלדסטון לא הוציא הודעה פוגענית כזאת על דעת עצמו. מישהו, או מישהם בהנהלה, החליטו להראות לקטש את הדרך החוצה בשידור ישיר.

גם אם המאמן סיים את דרכו במועדון, מה בער להם כל-כך לערער על סמכותו כשנותרו לו כמה משחקים לנהל? אלמלא הניצחון אתמול על ולנסיה, לא מן הנמנע שמכבי ת"א הייתה שוב בדרך למינוי האחראי על הסקאוטינג אבי אבן למאמן זמני.

לא לומדים מטעויות.

אקדח שמופיע במערכה הראשונה יורה בשלישית

זרעי הפורענות נזרעו עוד בקיץ, כשמינו את עודד קטש למאמן חרף התנגדות של חלק מחברי ההנהלה. כשנגמרו המשחקים הקלים ומכבי ת"א נכנסה לסדרת הפסדים די צפויים, הבלגן צף ועלה מעל לפני השטח.

למאמן שמתחיל עונה כברווז צולע וגליוטינה לצווארו, היה קשה לשלב את דארן היליארד שלא השתתף בהכנה לעונה, ועוד בקבוצה בה לורנזו בראון ו-וויד בולדווין מחזיקים רוב הזמן בכדור וכל הפסד הוא סוף העולם.

היליארד, מהשחקנים היקרים (800,000 דולר) הגיב בציוץ מחאה בטוויטר, הושעה, ובהיעדרו של בולדווין מכבי ת"א הפסידה במינכן. חכם לא היה משעה את היליארד כשבולדווין פצוע. מצד שני, מועדון רציני נבחן דווקא כשהסיטואציה לא נוחה.

יכול להיות שהיליארד לא מתאים למכבי, או שקטש לא מתאים או ששניהם לא מתאימים, אבל בהתנגשות בין שחקן למאמן בדרך כלל השחקן מפסיד.

היליארד עדיין לא רגוע, בחר להעביר את המסר הפעם בכתובת על החולצה: "אני עצוב ומתגעגע לחברים שלי", ולאחר שנבחר ל-MVP של המשחק התראיין בעיניים דומעות.

קצת אנושיות לא תזיק למכבי ת"א, אבל ההתנהגות של היליארד היא ילדותית.    

סיכום הניצחון על ולנסיה

לא צריך להיסחף כי ולנסיה היא אחת הקבוצות הספרדיות הגרועות ששיחקו פה. בעיקר מפתיע חוסר האינטליגנציה של הספרדים שבא לביטוי ב-14 איבודים במחצית הראשונה, רובם לא קשורים למשחק.

איבודי כדור הם חלק מהמשחק, אבל צעדים, החזרת חצי וזוויות מסירה גרועות פנימה, הן טעויות שמתאימות לטירונים. שלוש פעמים הספרדים עבדו 24 שניות בהגנה, לקחו את הריבאונד ומסרו למכבי.

מכבי ברחה ברבע הרביעי עם ג'ייק כהן, סורקין, הולינס, אדמס ובראון – חמישייה שספק אם תורגלה ביחד אפילו באימון. ג'ייק כהן, שנרשם בטופס המשחק רק בארבעה מ-12 משחקים! "נהנה" מהיעדרו של אלכס פויתרס והשיג 8 נק' ו-5 ריב' ב-14:22 דק'. רומן סורקין ממשיך להצדיק את הקרדיט, ומוכיח שאפשר לקנות דקות משחק אפילו מפעולות פשוטות כמו ירידה להגנה.

והערה לשימוש בצ'לנג': לכל מאמן יש אפשרות אחת במשחק לדרוש בדיקת וידיאו. את האוצר הזה צריך לשמור למחלוקות בסיום משחק, אבל המאמן הספרדי בזבז את הצ'לנג' על בדיקת אאוט חסר משמעות בתחילת הרבע השני, שהייתה יכולה לשמש אותו לבדיקת שלשה של בולדווין על הבאזר בירידה להפסקה.

בסוף השופטים בדקו והסל נפסל. השאלה, האם השיעור נלמד?

שחר של יום חדש.

השינויים הצפויים במשרדי הממשלה לא מבשרים טובות, אבל חדי עין יוכלו להבחין גם בהזדמנויות שייפתחו לספורט.

יש היגיון בהפרדת משרד התרבות ממשרד הספורט, כי אין קשר בין אליפות השרון בפינג פונג לתזמורת האנדלוסית באשדוד, אבל זו רק ההתחלה.

במסגרת הפירוקים וההרכבות בקואליציה משרד הספורט יפוצל למשרדי הכדורסל, הכדוריד והכדורגל, ותיק הכדורגל יחולק לכדורגל נשים (אבי מעוז) וכדורגל בשבת (סמוטריץ').

מקומו הטבעי של איגוד השחייה הוא ברשות המים, ואין מתאים מאיתמר בן גביר לטפל באבטחה במגרשי הכדורגל, עם דגש על משחקים של קבוצות תומכות טרור כמו כפר קאסם ואום אל פאחם.

הפועל קריית שמונה תסופח למשרד הגליל, הפועל באר שבע למשרד הנגב, איגוד השופטים למשרד המשפטים, ויצמן-יער ללה"ב 433 ומכבי ת"א למשרד הפנים, שלא יצטרכו לנסוע עד ירושלים בשביל לאזרח זרים. ובשורה לחרמנים, השימוש ב-VAR יורחב.

לפרטים לחצו על הלינק (באדיבות אבי חכם).

https://youtu.be/i0EbMBjhxgU

אשמח לצרף חברים חדשים.

שבת שלום ורבע גמר שמח.