מגזין מליניאק מספר 4 5.11.2021

 

VAR גרסה 2.1 יקרא גם מחשבות.

לא הבנתי למה שחקני כדורגל מסתירים את הפה כשהם מדברים על הספסל, עד שרוני לוי נתפס מסנן לעצמו "אפסים" לקהל שקילל אותו במשחק של הפועל באר שבע נגד מכבי נתניה. הבאר שבעים אנשים רגישים, נעלבו מהדברים הקשים שהוטחו בהם ודרשו מהמאמן להתייצב לבירור נוקב.

ההתנפלות על שטות שסינן לעצמו מאמן, היא צידה השני של אותה מטבע מכוערת: כשבריוני כדורגל מכים אישה נכה הם יוצאים מבית המשפט בלא כלום, כשמאמן מותקף בידי אוהדי הקבוצה שלו הוא נדרש להתנצל בפני חבורת פושטקים כי הם בעלי הבית האמיתיים.

"אפס" זה הרף הכי נמוך של קללה, אבל במקום לעמוד על שלו או להתנצל, רוני לוי, בטיפשותו, הסתבך גם עם אוהדי נתניה. עניין של זמן עד שיוכנס לשימוש VAR שקורא מחשבות, ומאמנים יידרשו להתנצל גם על משהו שהם רצו להגיד ולא אמרו.

שליטי המגרש הם פושטקים, כמו אלה שקיללו ב-2 בספטמבר 2017 את ערן זהבי. כך יצא שלסקורר הכמעט יחיד של נבחרת ישראל נמאס, הוא זרק בעצבים את סרט הקפטן, נענש והורחק לא בכרטיס אדום אלא בידי צופים שמתחזים לאוהדים. המקללים נשארו בעילום שם ופנים, ומן הסתם חזרו לקלל במשחקים הבאים והנבחרת נשארה בלי שחקן מפתח. הגיוני.

לאוהדים מותר לקלל אבל גם רוני לוי צודק: הם באמת אפסים!

 

להגן על הרוב מפני המיעוט.

גדודי שוטרים וסדרנים גויסו כדי להשאיר עשרה אנשי "לה פמיליה" מחוץ לאצטדיון בנוף הגליל. אומרים שכעשרים מורחקים נוספים הצליחו להתפלח, אבל ישבו בשקט ביציע מחשש שיתגלו ויורחקו. אם זה נכון, דיינו, אבל המאמץ שרוכז כדי למנוע את כניסתם למגרש כדורגל של כמה מורחקים, הוא לא הגיוני.

מערכת אכיפת החוק בישראל היא בדיחה, וחוסר משילות לא מתחילה בנגב ובגליל, אלא בידי שוטרים ושופטים שקשורות באזיקי חוקים ותקנות שנכתבו כנראה בידי אנשים שמימיהם לא ראו מגרש כדורגל מבפנים.

לנשים מוכות אין לפעמים ברירה אלא להישאר בביתן. אוהדי כדורגל מאוימים פשוט לוקחים את הרגליים ולא תראה אותם יותר במגרשים.

חשוב להגן על המיעוט מפני עריצות הרוב. בכדורגל צריך להגן על הרוב מפני עריצות המיעוט.

 

אזור נוחות לא בהכרח אזור נוח.

לאחר שמונה מחזורי ליגה הפועל ת"א בכדורגל גוזרים ושומרים את הטבלה. מקום רביעי, ארבעה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ורק שני הפסדים. 14 נקודות, כמו מכבי חיפה במקום השלישי, וניר קלינגר חזר לנהל את המשחקים על הקווים.

אם הכל טוב מה רע? שלהפועל ת"א יש חובות כבדים לשחקנים ומאמנים, ולאחרונה פסק בורר עוד מיליון שקלים, הפעם  למאור בוזגלו. עיקר החובות של הפועל ת"א הם למאמנים ושחקנים זרים. בית הדין הגבוה לבוררות בספורט בלוזאן הורה לשלם והסנקציות בדרך.

האחים ניסנוב זאב גרינברג ובועז תושב הם צדיקים גמורים. למרות שהשקיעו כספים מכיסם הם לא אוחזים בקרנות המזבח וטוענים שהם מוכנים למכור את הקבוצה לו רק יימצא רוכש. הבעיה שהיה קשה להם למצוא קונה לקבוצה שירדה ליגה וכשחזרה דשדשה בתחתית הטבלה. זו האמת, אבל לא כל האמת.

כשהכלה לא יפה קשה למצוא חתן וכשהיא יפה קשה להיפרד ממנה. ניסנוב, עכשיו הזמן למכור!

 

Follow the money

אין לי מושג אם הניהול של ג'ורדי ברתומיאו מנכ"ל ומייסד הירוליג הוא טוב או רע. בסופו של יום "הליגה השנייה בטיבה בעולם" היא הרפתקה שלא ממש הצליחה לייצר כסף לבעליה.

גביע אירופה לאלופות בכדורסל החל בשנות ה-50 כששיחקו במגרשים פתוחים, והיה מסע מרתק עם דמויות שהפכו לאגדות. הניצחון הראשון של קבוצה ישראלית בגביע אירופה לאלופות היה ב-1963 מכבי ת"א על אולימפיה בלובליאנה 71:72 מסל של אמר הג'ינג'י.

לא אפתח כאן את כל המגילה, רק אשתף בשתי חוויות שאני עברתי בגביע אירופה לאלופות כצופה וכשחקן. ב-1965 נחת כאן ללילה אחד כוכב מעולם אחר – ביל ברדלי שהפך ברבות הימים לסנאטור אמריקני, עם "זימנטל" מילאנו נגד הפועל ת"א. ברדלי למד בקיימברידג' אנגליה והאיטלקים היו מטיסים אותו מלונדון למשחקי גביע אירופה. יכול להיות שכבר בהפסקה, אחרי 22 נקודות במחצית הראשונה ללא החטאה, תפס מונית לשדה התעופה בלוד לטיסה שלו ללונדון. חמש שנים אחר כך זכה בשתי טבעות אליפות NBA עם ה"ניקס".

ב-1968/9 שיחקתי בעצמי בגביע אירופה לאלופות עם הפועל ת"א נגד רויאל 4 הבלגית. זו הייתה הפעם האחרונה שהפועל ת"א הייתה אלופה והשתתפה במפעל. המשחק הופסק פעמיים בגלל גשם ביד אליהו הפתוח.

גביע אירופה לאלופות היה פעם מסע קסום עם דמויות כמו בוב מקאדו, טל ברודי, וויין ברבנדר, סרגיי בלוב, מיקי ברקוביץ'. גם כיום משחקים ביורוליג שחקנים מצוינים, אבל לא דומה הזכייה בגביע היורוליג ב-2014 לשמחת בית השואבה באולם "פיוניר" בבלגרד 1977.

כשכל אלופת מדינה הייתה משתתפת אוטומטית בגביע אירופה לאלופות היה ערך למשחקי הליגות המקומיות. מאז ש-11 ראשי מועדונים סגרו את הכניסה עם סלקטור, גביע אירופה לאלופות מת. מה לעשות, ליגה פרטית של 11 קבוצות בכירות ככל שיהיו, לא אטרקטיבית לספונסרים וערוצי שידור.

מה לא עשו בשביל להכניס עוד כסף? שינו את שיטת הבתים המוקדמים לשיטת ליגה. בסוף עונה התכנסו לפיינל פור שמכבי ת"א מגנה בישראל ומקדשת ביורוליג, אבל תחרות לא ספורטיבית שנועדה להבטיח השתתפות של קבוצות גם בשנים שהן לא זוכות באליפות ארצן, לא מעניינת אלא את עצמן.

מדובר ב-lose-lose situation . מכבי ת"א לא מייצגת את ישראל, כי מדובר בטורניר פרטי מסחרי לא רשמי, שום קבוצה ישראלית לא יכולה ממילא להשתתף (אם רובן לא מסוגלות לעמוד בתנאי סף, למה לחסום אותן?), והקומישנר ברתומאו לא מצליח לגייס עוד כסף לאנטי ספורט הזה.

אירופה לא צהובה לא אדומה ולא ירוקה, והבעיה לא מתחילה בסעיף ההכנסות אלא בהוצאות. כל זמן שקבוצות ישלמו  סכומי עתק לשחקנים בלי הצדקה, הן תסתבכנה בגירעונות ויפילו את המחדלים שלהם על הליגה. גם אם ג'ורדי ברתומאו הוא קומישנר גרוע, הבעיה היא לא בניהול שלו אלא של פדרמן, אנגלופולוס ויאנאקופולוס. בכסף שהקבוצות בזבזו על שחקנים שלא תרמו כלום, אפשר היה להביא טובים בהרבה.

היורוליג הוקמה בעצם על בסיס אותן טענות מוכרות ודי מוצדקות, שפיב"א לקחה לעצמה את כל התמלוגים והשאירה פירורים לקבוצות. אז ג'ורדי ברתומאו הודח אבל הגברת תשנה רק את האדרת. ואת הנזקים שכבר נגרמו לכדורסל הישראלי יהיה קשה לתקן, כי הליגה מוצפת בזרים ומתאזרחים שרובם מיותרים ותופסים מקומם של ישראלים, ושחקני יורוליג לא ישוחררו לנבחרות.

על דבר אחד אפשר להסכים: 21 שנים זו תקופה ארוכה מדי לקומישנר. כמו בפוליטיקה צריך להגביל אותה לשתי קדנציות מקסימום.