מגזין מליניאק מס. 12 (31.12.2021)

מצעד האיוולת 2021

לפני חודשיים התחלתי להגיש עם ליאת רון את "איפה הכסף" בימי חמישי 16:00-17:00 ב-FM103. אתמול הציעה ליאת לסכם את שנת 2021 במצעד האיוולת ובחרנו את שלושת הדברים הכי מטומטמים לשנת 2021. הבחירות שלי:

במקום השלישי רכישה של 200,000 מכוניות חדשות במאות אלפי שקלים בשביל לעמוד שעות בפקקים.

במקום השני תביעות ייצוגיות. מסכן שנדפק פונה לעורך דין, מבזבז שעות וימים, ואחרי כמה שנים של טרטורים המסכן מקבל פיצוי של שקל ותשעים בזמן שעורכי הדין נהנים משכר טרחה של מיליונים.

ובמקום הראשון במצעד האיוולת 2021: האיומים של הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, השרים, ראש הממשלה, הנשיא (ומי לא) על איראן. שיא הטמטום: החשיפה של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן את פרטי חיסולו של פחריזדה הי"ד וגניבת ארכיון הגרעין מטהרן. יופי יוסי.

ונעבור למצעד האיוולת בספורט 2021:

הערה חשובה: עד שאידיוטים לא ישנו את מדידת הזמן ברוטו בכדורגל, הטמטום הזה ימשיך לצעוד אוטומטית בראש מצעד האיוולת בספורט. להלן הבחירות שלי:

במקום השלישי: ההפסד הטכני 3:0 להפועל ירושלים בדרבי הירושלמי בשל שיתוף שחקן זר שישי בניגוד לתקנון. שופט כדורסל שמבחין בשיתוף זר נוסף מעל למותר בתקנון שורק לעבירה טכנית, שתי זריקות עונשין, כדור מהצד והמשחק נמשך. בכדורגל יש שופט רביעי שכל תפקידו מתמצה בהנפת שלט החלפת השחקנים וגירוש המאמנים בחזרה לתחום הטכני. למה שלא יבדוק מי נכנס למשחק? למה שלא ימדוד זמן? אם נתנו להפועל ירושלים לרוץ במגרש עוד רבע שעה  ואחרי שהשוו ל-1:1 הודיעו להם שהם הפסידו 3:0 טכני, קבוצה שמגלה ששיתפה שחקן שלא כדין צריכה לרדת מיד מהמגרש, כי מה כבר יכול להיות יותר חמור מהפסד טכני?

במקום השני: יו"ר של קבוצת "אוהדים", הפועל ת"א בכדורסל, הפועל ירושלים בכדורגל. אתה לא בעל הקבוצה (וטוב שכך), גם לא הספונסר, מתחייב אישית לחוזים של שחקנים, בסוף חוטף קללות מאנשים שקנו מנוי ב-350 שקל ומתלוננים שזה יקר.

ובמקום הראשון במצעד האיוולת 2021: בעלים של קבוצת כדורגל. תבחרו את מי שתרצו מיענקלה שחר ועד ג'קי בן זקן. אילו היו רק ספונסרים היו משקיעים רק כמה מאות אלפים (שמקוזזים כהוצאה מרווחי החברה), ובתמורה היו מקבלים פרסום וסטנדינג אוביישן כשהם נכנסים למגרש.

"בעלים של קבוצה", לעומת זאת, משקיע מיליונים (שלעולם לא יראה בחזרה) ומקבל בתמורה מקהלת בוז שהוא קמצן והפגנות ליד הבית. יש יותר מטומטם מזה?

מעמדו של יאניס ספרופולוס מתחזק מהפסד להפסד.

בסיום קורס חובלים שואל הבוחן את החניך: מה תעשה אם תפרוץ סערה? אם תפרוץ סערה אני זורק עוגן, עונה החובל.  ומה תעשה אם תפרוץ עוד סערה גדולה יותר? אזרוק עוד עוגן גדול יותר, עונה החובל. ואם תפרוץ סערה נוספת עוד יותר גדולה, מתעקש הבוחן. אין בעיה, עונה החובל, אזרוק עוד עוגן עוד יותר גדול. רגע אחד, עוצר הבוחן, מאיפה אתה מביא כל-כך הרבה עוגנים? אני מביא כל כך הרבה עוגנים, עונה הנבחן, מאיפה שאתה מביא כל כך הרבה סערות.

במכבי ת"א כדורסל הסערות נמשכות, אבל אין כבר מאיפה להביא עוגנים. שמונה הפסדי יורוליג רצופים וארבעה הפסדי ליגה (ועוד שלוש הצלות בנס) וליבי לעיתונאים ולפרשנים שחייבים למלא עמודים ושעות שידור ונגמרו להם המילים. כבר שבועות שמעמדו של המאמן מתערער ומתערער וממש מערער, ואם יפסידו ההנהלה תתכנס, והחלפתו של המאמן נשקלת, ומסירים ממנו את החסינות, ובלה, בלה, בלה.

גם האמת היא אופציה. הנהלת מכבי ת"א "שומעת את הקולות" אבל חסרת אונים למרות שהמאמן איבד מזמן את השליטה בקבוצה. אין כסף להחליף מאמן, וכנראה שגם מחליף ראוי אין וזה לא הגיוני כי לא יתכן שאלופת אירופה בפיטורי מאמנים תפסיד ותפסיד ולא תעשה כלום.

גיא גודס פוטר ממכבי ת"א בנובמבר 2015 ובמקומו מונה ז'אן טבק שפוטר אחרי שמכבי לא עלתה משלב הבתים לטופ 16 ונשרה ליורוקאפ. במקום טבק מונה ארז אדלשטיין שפוטר כעבור 55 ימים בישיבה לילית, ואחרי שרמי הדר שהחליף אותו התפטר מונה ליאור ליובין שהוחלף ע"י איינרס בגאצקיס שהוחלף ע"י אריק שיבק, שהיה היחיד שהסכים לאמן חודש בלי  חוזה לעונה נוספת. אז החתימו את נבן ספחיה, שהחליף את 11 שחקנים חוץ מאיתי שגב, ואחרי שמכבי הפסידה 8 מ-9 משחקים ביורוליג גם ספחיה פוטר והגיע יאניס ספרופולוס שהביאנו עד הלום. מקום 13 ביורוליג. אז מה הפלא שחוששים להחליף אותו?

למרות רעידת האדמה בתקשורת הטריבונות שקטות באופן יוצא מן הכלל. יאניס איש נחמד, למד כמה מילים בעברית, יש לו חוזה מובטח לעונה הבאה בעלות 750,000 יורו, מאמן חדש לא יבוא בחינם, מאמנים ישראלים פסולים אצל ניקולה וויצ'י'ץ' וההנהלה התעייפה.

מי שאי אפשר להחליף אותו, מעמדו הכי יציב מאז יהושע רוזין.

סטטיסטיקה לא בכל מחיר

שידורי הכדורגל מנסים להתחזות לכדורסל, כאילו שהמשחק עצמו לא מספיק מעניין. המחשבה שהעמסת שלל נתונים על המסך תהפוך את השידור למתוחכם ומעניין יותר היא טעות. מה שמיותר הופך חיש קל למגוחך ואי אפשר להמציא יש מאין. לספור איומים לשער ולמסגרת זה בסדר. להיעזר ב-GPS למדידת מרחק הריצה של השחקנים זה מעניין, למרות שאם היו מודדים את התרומה של לאו מסי וכריסטיאנו רונלדו במרחק שהם רצים, הם היו יושבים על הספסל של הפועל רמת גן.

נכון שגם בכדורסל מגזימים לפעמים, כי את הצופה הממוצע לא מעניין מי השחקן הג'ינג'י שקלע הכי הרבה סלי שלוש  מצד שמאל, בדקה האחרונה של הרבע השלישי במשחקי חג המולד. סטטיסטיקה פרקטית היא מאסט ואפילו משפיעה על המשחק. למשל, האסיסט.

את האסיסט לא המציאו בשביל התקשורת אבל הרעיון גאוני. כל שחקן רוצה להחזיק בדבר היקר ביותר במשחק, בכדור, ולקלוע כמה שיותר סלים. פעם (לפני שרובכם נולדתם) היו מציינים רק את הקלעים. יום אחד מישהו החליט לתת קרדיט גם למי שמוסר, התחיל לספור אסיסטים ומאז, הפלא ופלא, שחקנים שעומדים חופשיים לקליעה מוותרים על הזריקה ומוסרים.

האסיסט הפך בכדורגל ל"בישול", אבל לא כל שחקן שנוגע בכדור הוא שף. שמתם לב ששחקנים מרימים יד לפני שהם בועטים קרן? הם כאילו מסמנים שהמהלך מתוכנן למרות שברוב המקרים מדובר בהרמת כדור סתמית לערבוביה של שחקנים.

במשחק בין מכבי ת"א למכבי פ"ת השדרים התלהבו משני בישולים של אילון אלמוג בדקות הראשונות, ומאותו רגע הפכו ה"בישולים" לעובדה קיימת. הראשון היה מסירת עומק פנטסטית שהשאירה את מתן חוזז לבד מול שוער. אחלה בישול. אבל כעבור כמה דקות אלמוג בעט בעיטה סתמית שפגעה במקרה בשחקן הגנה של מכבי פ"ת והגיעה לעדן שמיר שהבקיע. זה בישול, זה?

בערך חצי מהנתונים הם גניבת דעת, לא באמת, רק סטטיסטית כמובן.

"האיש של המערכת"

בכל מועדון תמצאו מנכ"ל, מנהל מקצועי, מאמן ראשי, עוזרי מאמן, צוות סקאוטינג, מנהל מחלקת נוער, מאמני נוער וגם את "האיש של המערכת". כשאתם שומעים את המילה "מערכת" דעו שהמועדון בצרות צרורות, כי המושג "מערכת" מוכנס  לשימוש רק במצבי חירום.

כל מאמן רשאי להביא איתו לקבוצה את צוות האימון, אבל תנאי בל יעבור למנות גם עוזר מאמן "של המערכת". האיש הזה יכול להיות מאמן הנוער או אחד מעוזרי המאמן, אבל לא אחד שיעזוב יחד עם המאמן כשזה יפוטר. "האיש של המערכת" לעולם לא יסרב להצעה גרועה, לפעמים ידליף לבעלים מה קורה בחדר ההלבשה, הוא לא עולה כסף כי הוא ממשיך לקבל את שכרו, והכי חשוב, כאשר מוחתם מאמן חדש "האיש של המערכת" חוזר לתפקידו הקודם.

יוסי מזרחי קיבל על עצמו את דין התנועה בבית"ר ירושלים. עד מתי? עד להודעה חדשה. סלים טועמה ניהל את המשחקים בהפועל ת"א כשניר קלינגר היה מורחק משישה משחקים ושני משחקים עד שקובי רפואה אושר בבקרה. ג'ורדי קרויף וברק יצחקי ירדו מהיציע לכר הדשא במכבי ת"א. מורד מגמדוב הוא "האיש של המערכת" במכבי פ"ת. יעקב אסיאג בבני יהודה, וגם בכדורסל יותם הלפרין החליף את אורן עמיאל בהפועל ירושלים בכדורסל, ואיש הסקאוטינג של מכבי ת"א אבי אבן היה מאמן מחליף לשני משחקים.

"האיש של המערכת" נותן אולי שקט לבעלים אבל הרבה אי שקט למאמנים.

מוזמנים לשתף את המגזין עם חברים. שבת שקטה לכולם.