מגזין מליניאק מס. 20 (18.2.22)

הגביע זה החג של הקטנות?

שבוע גביע יוצא מן הכלל היה לנו, אבל משהו לא הוגן ביחס התקשורת לקבוצות "קטנות". כשמכבי ת"א מנצחת מדברים על מכבי, וכשמכבי מפסידה שוב מכבי הם הסיפור. אז כבוד לבני הרצליה ולהפועל ת"א שהדיחו את חולון, הפועל ירושלים ומכבי ת"א וסיפקו גם גמר מרתק.

עם תקציב שדומה לראשון לציון שסוגרת את הטבלה הפועל ת"א והרצליה משחקות כדורסל צמרת, אבל אם גביע המדינה זו ההזדמנות של הקטנות, למה מגבילים את ההשתתפות לשמונה הראשונות בליגת על?

למה מונעים מהפריפריה יום חג אחד בשנה, כשמכבי ת"א, ירושלים או חולון יגיעו למשחק גביע?

אונואקו הטוב בליגה גם בלי עזרה מהשומרים שלו.

עם כל הכבוד לעידוד של אוהדי הפועל ת"א, להרצליה היו אתמול מאמן ושחקנים טובים יותר, אולי כי קשה להתרומם לשיא נוסף תוך שלושה ימים או רביעי בחודש, ויש גם גבול לטעויות שמותר לעשות בגמר גביע.

המיס-מאץ' הקריטי היה בעמדה 5. למרות שהאיש הגדול ניראה המגוחך כשהוא זורק עונשין כמו אברהם שניאור בשנות ה-50, לכל בר דעת ברור שסגירה של אונואקו תעשה את רוב העבודה, לכן מוזר שעידן זלמנסון וג'וש אואנס יצאו בכל פיק-אנד-רול לבצע חילוף שמונה מטר מהסל, והשאירו את הגבוה הטוב בליגה לפסטיבל הטבעות.

זה בלט במיוחד במחצית הראשונה כשהרצליה לא הייתה מסוגלת לעשות סל מבחוץ (2 מ-13 ל-3 נק'). לשם שינוי, אורן אהרוני ראה את ג'וש אואנס מטביע בחצי הגמר שמונה נקודות ברבע הראשון! אתמול הוא הטביע רק פעם אחת וקלע 4 נקודות.

אואנס וזלמנסון תרמו לפחות 20 מ-50 נקודות המדד שאונואקו הרוויח ביושר.

מכבי ב' טובה ממכבי א'.

בברנז'ה מכנים את בני הרצליה מכבי ב'. המאמן הגיע ממחלקת הנוער של מכבי ת"א, אודי ולני רקנאטי הם קרובי משפחה, והרצליה מקבלת ממכבי עודפים כמו מקס היידגר וסנדי כהן. כרגע מכבי ב' יותר טובה ממכבי א'.

אין לי מושג מהי תרומתו האמיתית של זופי אבדיה. מצדי הוא יכול גם לשים ממטרה על הראש, אבל  את הרצליה בנה אלדד אקוניס. היו זמנים שלני רקנאטי שקל לפרוש כי המאמן יעקב ג'ינו התעקש לא לתת לבנו טל רקנאטי לשחק, אבל הוא נשאר גם כשהספינה שקעה לליגה לאומית וכרגע הם הקבוצה הטובה בישראל.

כריס באב עדיין תורם פחות ממה שיכול, אבל לזכותו, הוא לא כופה את עצמו על המשחק. שון דאוסן אחרי הפציעות קצת פחות אתלטי אבל יותר שחקן. מתקן טעויות שעשה בניהול הקריירה.

נחשו איפה ישחק אונואקו בעונה הבאה.

המפגש עם המציאות כואב.

שיחקתי בהפועל ת"א שזכתה בדאבל ב-1969. יד אליהו ואוסישקין היו בשיפוץ והמשחקים התקיימו בבלומפילד על משטח עץ מתפרק שהשאירו בישראל ה"הרלם גלוב טרוטרס" אחרי משחק באצטדיון רמת גן. אם הייתי צריך לנחש כשהייתי בן 19, בכמה תארים תזכה הפועל ת"א ב-53 השנים הבאות, הייתי מעריך שהרבה יותר מגביע אחד. אתמול הם פספסו הזדמנות לעוד גביע אבל בהחלט סגרו העונה פער.

זו הפועל תל אביב גירסה 2.0 שהוקמה מחדש ב-2007 כקבוצת אוהדים בליגה ב'. חבל שהמאמן הראשון אורי שלף ז"ל שהפך אחר-כך למנהל הקבוצה והיה צריך להיות מחר בן 50, לא זכה לראות את הפועל ת"א בעונה מצוינת, משחקת כדורסל חיובי בתקציב שפוי, עם שחקנים ישראלים שמתאימים ל-DNA.

הפועל ת"א הפסידה גביע, לגיסו של אורי שלף – אורן אהרוני.

שיבוץ שיפוט

לכל קבוצה יש דקות מומנטום. השאלה, מה היא עושה בדקות האלה. הרצליה ניצחה דווקא במחצית הראשונה החלשה שלה, שהסתיימה בפיגור של שתי נקודות בלבד. כשהרצליה התחילה לרוץ ברבע השלישי, להפועל כבר היו חמש עבירות קבוצתיות ולהרצליה אפילו לא אחת.

עם כל הכבוד לבר טימור, גיל בני, איגור קולשוב ועידן זלמנסון, את הפועל ת"א בנו סביב ג'ייקובן בראון וג'יימס יאנג. בראון קיבל טיפול מיוחד משון דאוסן וסנדי כהן שגבוהים ממנו והתישו אותו. יאנג צבר שלוש עבירות עוד ברבע הראשון, לא בגלל השיפוט.

התייחסות לטענות של דני פרנקו לשיפוט יקטינו את ההישג של הרצליה, אבל הוא צודק. חשוב להריץ שופטים, לא בגמר גביע. חיים חזן, מגדולי הפועל ת"א בכל הזמנים לימד אותי, שכעושים 8 עבירות שורקים 6 וכשעושים 20 שורקים 8. תרביץ ושאחרים יתלוננו.

לג'יימס יאנג יש רגליים כבדות ואיטיות לכן הוא נעזר בהגנה בידיים. הוא יודע שהעבירות מקצרות את דקות המשחק שלו ולכן מנסה להספיק כמה שיותר זריקות בזמן קצר. יאנג קלע אתמול 21 נקודות, כמו ג'ייקובן, רק שבראון נשאר במשחק עשר דקות יותר ממנו (38). והיה גם שיפוט.

כשלא שורקים פאול ברור על זריקה לשלוש ומצד שני הולכים לקו על נגיעה, מהלך של חמש נקודות בדקה האחרונה גומר משחק.

כשמוכרים מנוי להצלחה, הפסד הוא סוף העולם.

בעונת 2016/17 מכבי ת"א החליפה את כל השחקנים. לא נתקלתי במקרה כזה בעולם. כשהמאמן משתף שניים-שלושה ישראלים האחריות היא עליו. כשהוא נותן את הכדור לסקוטי וילבקין האחריות היא על השחקן.

דיויד פדרמן הצהיר שהוא מוכן להפסיד עשרה משחקים בעונה בשביל לקדם כמה ישראלים. נשמע יפה בתיאוריה, אבל העונה מכבי ת"א כבר הפסידה ב-19 משחקי יורוליג וליגה, הודחה מגביע המדינה ואפילו שחקן ישראלי אחד לא קודם.

עשרות מאמנים עבדו במכבי ת"א, רק חמישה החזיקו מעמד יותר מיאניס ספרופולוס: יהושע רוזין 18 עונות, רלף קליין וצביקה שרף 11, פיני גרשון 8, ודיויד בלאט 6 עונות. רוזין סיים את קריירת האימון בקבוצת הילדים של שאול אייזנברג בהפועל ת"א. רלף הפך למוקצה ולא קיבל אפילו כרטיסים לפיינל פור ב-2004. צביקה ופיני זכו בשבוע שעבר לטקס מכובד בהיכל, אבל הם מזמן לא ידידי המחלקה.

יאניס ספרופולוס לא פוטר בגלל ההפסדים בדרבים אלא לפני חודשיים, כשטפטפו לתקשורת שהמאמן נשאר רק בגלל שאין כסף ולא נמצא לו מחליף ראוי. "מת מהלך" לא יכול להחזיק קבוצה, ההנהלה התעייפה, ניקולה וויצ'יץ' לא ייכנס בשחקנים שחגגו עד הבוקר אחרי ההפסד בדרבי, ועמי ביטון הוא איש משק ששודרג אבל חסר סמכות.

ממי אתם מצפים שישנה כיוון ויוציא את הכדור מהידיים של סקוטי וילבקין?

ממשיכים לשוט. לשום מקום.

להכניס סירה לנמל לוקח דקות, נושאת מטוסים צריכה להתחיל בתמרונים בלב ים יום קודם. בשביל שמשהו במכבי ת"א ישתנה בעוד כמה שנים הם צריכים להתחיל להזיז את החרטום לכיוון הנכון עכשיו. לקבל החלטות קשות, לכבד או להתיר חוזים כבדים, לגייס כסף, ובעיקר לשים הרבה אגו בצד.

אם האוניה אפילו לא מתקרבת ליעד זה אומר שאין לה יעד, או שהיעד לא ברור, או שהקברניטים לא יודעים לנווט. כל זמן שההנהלה והמנהל המקצועי נשארים, מה שהיה הוא שיהיה. ביום עסל מנצחים את ברצלונה, ביום בסל מפסידים שלוש פעמים בדרבי.

החלפת מאמן זה פלסטר לחולה אנוש. כשמים חודרים לקרקעית הספינה האינסטינקט הוא לשאוב אותם. השאלה, מי מנווט באותו זמן את הספינה?

אני מסופק אם במכבי ת"א דנו אי-פעם בשאלה: איך ייראה המועדון ב-2030?