אחרי שוולט דיסני הלך לעולמו שאלו את האנשים שעבדו במחיצתו, מי היה וולט דיסני? אחד סיפר שדיסני היה פנטזיונר שחלם גבוה ורחוק. השני אמר שדיסני היה פרויקטור. כשהיית מביא לו רעיון, היה הופך אותו לתוכנית עבודה. השלישי סיפר שדיסני היה המבקר הכי קשה.
בשבוע שעבר הלך לעולמו אלכס גלעדי, איש של ניגודים. אם תשאלו אנשים שעבדו איתו מי היה גלעדי, תקבלו מן הסתם תשובות דומות: פנטזיונר, בולדוזר ומבקר.
אלה שקידם הפכו למעריציו, מצד שני, השאיר שובל של נפגעים (ונפגעות).
הפנטזיונר
Timing is everything. הזדמנויות להקים ערוץ טלוויזיה בישראל הן חד פעמיות. מי שלא היה שם כבר לא יהיה. מה שהופך אנשים לפורצי דרך זה שהם רואים הזדמנויות שאחרים לא רואים או לא מנצלים. אלכס ראה את החיבור בין ה-ועד האולימפי הבינלאומי לרשתות הטלוויזיה המסחריות ושיחק על התפר. פעם בצד הזה, פעם בצד השני.
הבולדוזר
בולדוזר, בהגדרה, לא רואה אף אחד ממטר. הבעיה שאלכס לפעמים גם לא ראה אף אחת ממטר והכתם פגע בו קשות. ולאחר שאמרנו את זה, מדובר באדם שעשה שוב ושוב את הבלתי יאמן. דוגמאות:
+ אפשר להעביר שידורים מאולימפיאדה בלי אולפן? מסתבר שכן. במונטריאול 76' גלעדי קיבל את אולפן ABC SPORTS בשעות הלילה בהן האמריקנים לא שידרו, ובשל הפרשי השעות שידר לישראל בפריים טיים. בחינם.
+ אלכס ואהוד יערי טסו לקהיר והסתובבו בעיר למרות שלא היו להם ויזות. מעטים יודעים שהטיסה כמעט לא יצאה לפועל, כי אלכס גילה שהדרכון שלו פג תוקף. שני מאכערים ירושלמים (השמות במערכת) העירו בליל שבת את מנהל משרד הפנים בירושלים, וגררו אותו למשרד כדי שיחדש את הדרכון. רק בישראל.
+ ב-1993 התמודדו שבע קבוצות על שלושה זיכיונות להפעלת ערוץ 2. לטלעד היה אולפן בירושלים, רשת שכרו את אולפני הרצליה ולקשת לא היה אולפן. אז אלכס הטיס אולפן מלונדון וביים שידור של קשת מהסינרמה.
+ את נשיא ה-ועד האולימפי חואן אנטוניו סמרנש פגש בהלוויה של נשיא הועד האולימפי בהונגריה, גייס את המטוס הפרטי של NBC והציע לו טרמפ לניו יורק. כמה שעות אחד-על-אחד עם סמרנש קידמו כניראה גם את NBC וגם את גלעדי, שבהמשך גם למד ספרדית וקנה בית בקוסטה דל סול בשכנות לביתו של סמרנש.
+ כשנבחרת ישראל הגיעה במפתיע לגמר אליפות אירופה 79' בטורינו, אי אפשר היה להעביר את השידור כי לא הוזמן לוויין. אז הזיזו את הצלחת בתחנת הלוויינים בעמק האלה לכיוון של לוויין אחר, ומאחר שכבל תת ימי לא היה עדיין, מדינת ישראל הייתה מנותקת מהטלפוניה הבינלאומית למשך שעתיים.
מבקר גדול, גם של עצמו.
כולם זוכרים את "גביע אירופה לתל אביב", אבל אלכס הודה לא מזמן שהבין שיכולות הניהול עדיפות על יכולות השידור שלו, ולאחר שחטף ביקורת על טעויות מקצועיות בשידור הגמר מבלגרד החליט לצרף פרשן.
באליפות אירופה '79 הייתי הפרשן של גדעון הוד בקול ישראל. כשגדעון הלך לשירותים בהפסקת אחד המשחקים, אלכס פשוט העביר אותי לעמדת הטלוויזיה, והסביר לגדעון איך הצליח לשכנע את מנהלי רשות השידור שכל מאזיני הרדיו הם בסך הכל אותם צופי טלוויזיה שהולכים לשירותים בפסק הזמן.
מכביסט עם כוכבית
כאוהד מכבי ת"א ומנהל מחלקת הספורט בטלוויזיה, אך טבעי שאלכס גלעדי מינה את עצמו לשדר היחיד, במשחקי הקבוצה היחידה, ששודרה בערוץ הטלוויזיה היחיד בישראל. כחלק מצוות השידור הקבוע הייתי פוגש את אלכס בימי חמישי ביד אליהו, אחרי שהיה דופק כניסה בחליפה מהודרת מלווה בבת זוג למקומו הקבוע בשורה הראשונה.
אני מניח שהפרשנות שלי במשחקי מכבי ת"א אכלה לו לפעמים את המוח, אבל הוא ידע להעריך מקצועיות ולא התערב. להבדיל מה"רולקסים והפרוות" שישבו לידו ולא ידעו את שמות השחקנים, אלכס אהד את מכבי ת"א עוד משנות ה-60 כשהיה מגיע לאימונים במגרש הפתוח ברחוב מכבי עם נח קליגר, שהיה יו"ר מכבי ת"א לפני שמעון מזרחי וגם קלט אותו לעבודה ב"ידיעות אחרונות".
ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד
אלכס אהב לארח והדירה בלונדון והבית בספרד היו פתוחים לחברים. מצד שני, אחד ממפיקי הטלוויזיה ואשתו הגיעו עם אלכס למסעדה הקבועה שלו בקוסטה דל סול מצאו אותה כמעט ריקה, רק שולחן אחד היה תפוס.
גלעדי קרא לבעל הבית והתעקש לשבת בשולחן "שלו". האיש התנצל והסביר שמי שיושב שם זה השגריר התורכי, אבל גלעדי בשלו: תעיף אותו מיד. כשאשתו של המפיק רצתה למזוג לעצמה כוס יין, אלכס נתן לה מכה ביד. לא לגעת, רק המלצר מוזג כאן. כשגינוני הטקס נמשכו הזוג ארז למחרת ועזב.
גם מוזי ורטהיים, הבעלים של "קשת", לא אהב את הנהנתנות המוחצנת של גלעדי עם החליפות והנהג. כשהתפרסמו התלונות של נרי ליבנה ואושרת קוטלר, גלעדי הודיע שהוא זז הצידה, ודרורית ורטהיים הודיעה מיד שתם הטקס. האיש שנתן למרב מיכאלי, אורית כסיף ואורלי יניב להגיש תכניות ספורט שלושים שנה לפני ערוץ הספורט, דרש מנשים אחרות לעבור אצלו מבחני כניסה לפני שקידם אותן. עצוב.
כבוד, כוח וכסף, הרבה לפני מיקי זוהר.
שנים לפני שגלעדי הפך לחבר ב-ועד האולימפי בישראל ועזר בכל דרך לספורט בישראל, הוא הבטיח (ולא הצליח) לגייס חסויות להתאחדות לכדורגל, איגוד הכדורסל ול-ועד האולימפי, תמורת 1500 דולר לחודש מכל גוף. ההסכם נחתם ויושם מתחת לרדאר, עד שיו"ר ההתאחדות חיים הברפלד החליט להפסיק את הסידור שלא הכניס אגורה. גלעדי תבע את ההתאחדות על הפרת חוזה.
אלכס גלעדי איש של ניגודים. למרות הופעה מגונדרת שכאילו לא שייכת לכאן, אלכס היה ונשאר הכי ישראלי וההסתחבקות הישראלית פתחה דלתות לעצמו ולאחרים. מצד אחד פאנאט דורסני, מצד שני דואג לחברים. מתחכך בראשי הספורט העולמי, וגם מסדר עניינים לישראלים שנתקלו בבעיות. מתחכך במלכים ורוזנים ומתקשר מסוף העולם למחות על טור שכתבתי במקומון.
ואסיים בשיר שכתב אוהד הפועל:
"זה סיפור על בני פורמן שתמיד הלך לו קלף / היה לו כל מה שאפשר לרצות, והוא רצה יותר / אנשים חיים ביחד, אי אפשר לבד / אי אפשר לתת רק אצבע ולקחת כל היד / אנשים רואים, אנשים יודעים, זה לא נעים / אתה חושב על עצמך, אבל ישנם גם אחרים". (אריק איינשטיין. עיניים גדולות).
10 הארות למשחק מס. 1 מכבי ת"א – ריאל מדריד
1. לכל קבוצה יש במהלך המשחק ריצות, השאלה מה אתה עושה בדקות הטובות שלך. במשחק שנגמר 84:74 כמעט כל ההפרש נפתח בשלוש שלשות שהספרדים קלעו תוך פחות מדקה אחרי שמכבי השוותה ל-34:34, פלוס איבוד כדור מהכנסת כדור למשחק אחרי סל.
2. הרבה ברירות לא היו לפבלו לאסו, מאמן ריאל מדריד, אחרי שתומא הרטל וטריי תומפקינס לא הגיעו לאימון הבוקר לפני המשחק נגד באיירן מינכן, אבל תרגילי מנהיגות וסדרות חינוך צריך לעשות בשכל. בינתיים ריאל הסתדרו איכשהו.
3. עכשיו ברור שכאשר לאסו השעה את הרטל, הוא לא בנה על יול אלא על פביאן קוזר. אתמול הוא היה האקס פקטור, בהמשך הסדרה יהיה לריאל קשה להסתדר בלי תומא הרטל.
4. וולטר טברס, 2.20 מ', רץ יפה את המגרש ולפעמים משנה זריקות. אם לא משתמשים בו נכון הוא הופך לבעיה במאץ'-אפ, וריאל לא יודעים להפעיל ופשוט מבזבזים אותו.
5. מי שסבל בעיקר מטברס היה אנטה ז'יז'יץ' שמשחק מתחת לסל. ג'יילן רינולדס ורומן סורקין שמשחקים עם הפנים לסל חגגו ועשו ביחד 22 נק' + 8 ריב' ב-33 דק'.
6. אצל יאניס ספרופולוס רומן סורקין היה שחקן אימונים. אצל אבי אבן סורקין מוכיח שוב שהוא יכול לשחק בעמדות 4-5 יותר טוב מדריק ויליאמס.
7. פבלו לאסו היה אתמול אקטיבי וישב חזק על השופטים. את הפאול טכני קיבל הספסל של מכבי ת"א.
8. אי אפשר להאשים אף אחת מהקבוצות בהגנה חזקה מדי.
9. סרחיו יול ראוי להדליק משואה ביום העצמאות של ספרד, אבל נכון לעכשיו כבר לא מסוגל לעבור שחקן.
10. ריאל קורסת באופן מסורתי ברבע הרביעי, אבל כדאי לשים לב מי שיחק בחמישייה שסגרה את הפיגור: ג'ון דיברתולומיאו, אנג'לו קלויארו, רומן סורקין, קינן אוונס וקיירי תומאס. חומר למחשבה.
רוצים לצרף חבר כמנוי? שם מלא ומספר סלולארי בהודעה פרטית.
בשבוע הבא חוזרים ליום שישי.
חג שמח ושקט לכולם.
