10 הערות על משחקה הראשון של נבחרת ישראל בקדם המונדובסקט:
1. מאמן בקבוצה יכול לבחור שחקנים שיתאימו לשיטה שלו. מאמן נבחרת צריך להתאים את השיטה לחומר השחקנים. לגיא גודס אין כמעט אימונים בנבחרת אבל הוא חייב לעשות התאמות לשיטה בה שיחקה הנבחרת של קטש.
2. יש דברים ששחקנים ברמת נבחרת חייבים לדעת, גם אם היו עולים לשחק בלי מאמן. למשל, בהתקפה נגד שמירת לחץ, אחרי ששוברים את קו ההגנה הראשון מגיעים בדרך כלל ליתרון מספרי של 4 על 2. במצב כזה אסור לעצור ולסדר את ההתקפה כי זה מזמין עוד ועוד לחץ. חובה להעניש את ההגנה בסלים קלים.
3. מי שעושה את זה הכי טוב בנבחרת הוא יפתח זיו, היחיד שמתקיף את הטבעת אבל היה אתמול מהחלשים בנבחרת. אולי מדובר בעוד שחקן שמאבד את הביטחון על הספסל של מכבי ת"א, או שעדיין הבעיה של זיו שבישורת הסופית הוא נחנק: 0 מ-2 בעונשין, ובהגנה איבד את השחקן שלו וגם ביצע עבירה על שחקן שזרק שלשה (וקלע את שלושת העונשין).
4. ההתקפה שגודס ירש מעודד קטש מבוססת על פיק אנד רול ועל hand-off (מה שפעם היה "שמיניות"). זו צורת משחק שפשוט מזמינה מלכודות של שני שומרים על הכדור.
5. שחקנים ברמת נבחרת חייבים לדעת שתחת לחץ לא מעבירים את קו מחצית המגרש בכדרור אלא במסירה. אבל הכי גרוע זה לעבור את קו החצי בכדרור, לעצור, ולהיתקע בלי כדרור בפינה.
6. משהו שלמדתי מפיני גרשון: הדרך לצאת מלחץ זה ללחוץ על מי שלוחץ אותך. כמו ששקרן שונא שמשקרים אותו, כך מי שלוחץ לא אוהב שלוחצים אותו. הבעיה של הנבחרת הייתה אתמול שבשביל להתחיל ללחוץ צריך סל או לפחות זריקת עונשין, ונבחרת ישראל קלעה רק סל אחד בשמונה הדקות הראשונות.
7. לא נעים להוריד את הקפטן שלך לספסל בדקה הרביעית, אבל פחות נעים להפסיד. "חילופים חברתיים" מפסידים משחק, וגיא גודס הבין שהוא חייב לעשות צעד דרסטי כדי לתקן את ההרכב הפותח אחרת יסיים את הרבע הראשון ב-35:8 כמו מכבי בפיראוס, אז הוא עשה חילוף משולש כבר בדקה הרביעית. זה לא עזר כי את מקור הבעיה, גל מקל, גודס השאיר במגרש.
8. מקל של המחצית השנייה היה שחקן אחר לגמרי אבל עדיין הוא לא האיש להוביל את הכדור תחת לחץ, כי הוא מכדרר רק ימינה. את שלוש השלשות הקריטיות שקלע ברבע השלישי הוא השיג ממצבים חופשיים כמוביל כדור שני, ליד ים מדר. אגב, מי שחשב שלמדר יצמחו כנפיים אצל אוברדוביץ' והוא יקלע 30 נקודות, טועה. 7 ריבאונדים ו-5 אסיסטים בהובלת הכדור תחת לחץ הם רמז למקום שים מדר הולך להתפתח אליו.
9. תמיר בלאט ויובל זוסמן היו מצוינים נגד מכבי בברלין ודני אבדיה בקו שיפור בוושינגטון. אין ספק שהם חסרים אבל המצב בו שחקני NBA ויורוליג לא משוחררים, הוא לטובת נבחרת ישראל.
10. למרות ההפסד חובה לפרגן לאיגור מיליצ'יץ' שעושה עבודה נהדרת עם נבחרת פולין. אחרי הניצחון של אסטוניה על גרמניה ברור לכל בר דעת שמזל גדול שניצחנו את פולין.
הכי חשוב, תענוג לראות את נבחרת ישראל ב"היכל שלמה" המלא. משפחות, ילדים, תרבות ספורט.
עוד עשר הערות, על הפסדה של מכבי ת"א בברלין.
1. נתחיל בתודה למכבי ת"א, היחידה מבין קבוצות היורוליג ששחררה שחקנים לנבחרת ישראל. יפתח זיו וג'ייק כהן למשחק נגד פולין, ורומן סורקין וג'ון דיברתולומיאו למשחק באסטוניה ביום שני. שאפו.
2. עצה: כשאתה נפרד מהחברה שלך אל תמשיך לבדוק עם מי היא יוצאת, כי פתאום תגלה שאם היא טובה בשבילו היא בעצם טובה גם בשבילך. ברוב המקרים זו טעות.
3. לא נעים א': כשהאקס תוקע לך סכין וגם מסובב, אבל למרות שתי השלשות המכריעות של יובל זוסמן והטראש טוק עם ג'יימס נאנלי, זוסמן לא מתאים למכבי ת"א.
4. לא נעים ב': למרות 17 הנקודות של טיילר דורסי בשבוע שעבר מול אולימפיאקוס, גם במקרה שלו מכבי ת"א לא טעו כש-ויתרו עליו.
5. שחקן ענק, אם לא יודעים להשתמש בו, הופך לבעיה. למשל, מייקר מהפועל ירושלים (2.13 מ') שכבר פורק לחלקים ומחכה להובלה. בשבוע שעבר הגנת מכבי ת"א לא ידעה איך להסתדר עם מוסטפה פאל (2.18 מ'). אתמול כריסטי דומג'ה עשה למכבי אותו דבר בברלין. החדשות העוד יותר רעות: בשבוע הבא מחכה טבארס (2.20 מ') במדריד.
6. הפסד במדריד עלול להחזיר את מכבי ת"א לבדוק מי נמצא במקומות 9-12 מאחוריה, כי אחרי ריאל מגיעות אנדולו אפס ויוניקס קאזאן.
7. ג'יימס נאנלי לא סותם את הפה. מתחילת העונה הוא לא מפסיק להעיר לשופטים אחרי כל שריקה ומנהל טראש טוק עם שחקנים ששומרים עליו. בגיל 35 לא ניראה שהוא ישנה את ההרגלים.
8. נדמה לי שאת העצבים שנאנלי הוציא על זוסמן, הוא אגר כשספרופולוס הושיב אותו על הספסל ברבע הרביעי. אגב, בצדק.
9. אנטה ז'יז'יץ' הוריד ממשקלו וניראה הרבה יותר נייד, אבל נדמה לי שהוא איבד גם מאסה שחסרה לו במאבקים מול שחקנים פיזיים.
10. בסיום משחק ההפסד לאולימפיאקוס, ניב רסקין שאל את יאניס ספרופולוס אם המשחק בברלין הוא "Must win"? בשום פנים ואופן, כעס המאמן היווני, למה אתה מכניס את הקבוצה ללחץ מיותר? האחרון ששם לחץ על מכבי זה ניב רסקין, ולכן אם מכבי רוצה לשמור על פער סביר שיבטיח את המקום בשמינייה הראשונה, המשחק נגד ריאל במדריד הפך ל-"Must win".
לשחרור של השחקנים הישראלים לנבחרת יש צד פחות נעים – הם כמעט מיותרים במכבי.
נהנית? עכשיו תשלם!
לפני שנתיים הציע לי חבר פגישה עם מנהל לשעבר בחברה בבעלותו של משה חוגג. האיש עזב את החברה של חוגג עם בטן מלאה, סיפר לי, עומד לתבוע את חוגג, דבר איתו. עבדתי אז ב"ידיעות אחרונות" ותחקירים לא התחום שלי, לכן העברתי את הסיפור לכתב חוקר והצעתי שיבדוק. כעבור כמה ימים חזר אליי וסיפר שהאיש כועס אבל לא מוכן לדבר.
נזכרתי בסיפור הזה בשבוע שעבר, כשמשה חוגג ואנשים נוספים נעצרו ונחקרו בפרשת הונאה, אליה נוספו גם חשדות בעבירות סמים ומין. גם אם החקירה תסתיים בלא כלום, הנזק שנגרם לבית"ר ירושלים, ועוד ייגרם, הוא גדול.
כאילו הייתה חסרה לבית"ר עוד שערורייה אחרי ארקדי גאידמק, גומא אגיאר, אלי טביב, לה פמיליה והשיח מדובאי, הגיע המעצר של משה חוגג. האיש אמנם הודיע לפני כמה שבועות שהוא ממילא זז הצידה, מפסיק להשקיע כסף בבית"ר ומינה עורך דין שינהל את המועדון, אבל ההתחייבויות של חוגג לא התאדו לשום מקום. הן מגובות בביטחונות שניתנו לרשות לבקרה תקציבית, ואם הן נבדקו יותר טוב מהפסלים של אמיר כבירי, אז המשכורות והתשלומים לספקים ישולמו לפחות באופן חלקי.
חשוב להבין, מיץ' גולדהר זה לא מכבי ת"א והפועל באר שבע זה לא אלונה ברקת. "בעלי קבוצות" לא באמת קונים אותן אלא רוכשים רק את זכויות הניהול, מה שמקנה להם, בין היתר, זכות לקנות ולמכור שחקנים. אם האוהדים עולים לבעל הקבוצה על העצבים הוא או היא מסוגלים גם לרוקן אותה מתוכן, למכור שחקנים ולהוריד אותה לליגה לאומית. אגב, את האיום הזה השמיעה אשתו של אלי טביב כשאוהדי הפועל ת"א הגיעו בחוצפתם למחות מול החנות שלה, מה שכמובן לא קרה אבל האפשרות קיימת.
רוב הסיפורים שמתפרסמים עכשיו על תביעות שהוגשו נגד משה חוגג (שחלקן הסתיימו בפשרות מחוץ לבית המשפט), היו ידועים גם כשחוגג ביקש לרכוש את בית"ר ירושלים. מוזר שמי שהיה אמור לבדוק ולאשר את רוכשי הקבוצות, לא עשה חיפוש קטן בגוגל לפני שאישר את העברת הזכויות לניהול בית"ר ירושלים. לפני ניסיון המכירה לשייח מדובאי, דווקא הקפידו מאוד בבדיקה ופסלו אותו.
נשגב מבינתי למה אנשי עסקים משקיעים בקבוצת כדורגל או כדורסל, אבל עובדה שזה קורה. אני מאמין שהם נהנים מפרסום ומיחסי ציבור, אבל יחסי ציבור עובדים גם בכיוון השלילי כי בעל קבוצה שמסתבך בפלילים פוגע במוניטין.
אולי הגיע הזמן שמנהלת ליגת-על תתבע בעל קבוצה ששמו נקשר בפלילים, בגין הנזקים שהוא גורם למוניטין של הליגה?
