אאוטינג לשופטים.
שוטרי יס"מ ירושלמים פירקו בשבוע שעבר את הצורה לכמה אוהדי מכבי חיפה שהתעקשו לא לעטות מסיכות ביציעי אצטדיון "טדי". לא נעים לראות אוהדי כדורגל שוכבים על הרצפה אזוקים כמו מחבלים, אבל בישראל משתוללת מגיפה שגבתה כבר חייהם של אלפים. הנזק הגדול ביותר שנגרם ממגפת הקורונה, מעבר לאובדן חיי אדם כמובן, הוא אובדן ההרתעה של המשטרה, והדרך להחזרת ההרתעה עוברת לפעמים את גבולות ההיגיון.
אם דורשים אחידות בשיפוט צריך גם אחידות בשיטור. יכול להיות שאין הגיון לעטות מסיכה באוויר הפתוח באצטדיון, אבל כששוטר אומר לך לעטות מסיכה, אל תתחכם, שים מסיכה. איזוק סרבני מסיכות ניראה עוד יותר מוגזם, כאשר שבוע אחר-כך אנשי "לה פמיליה" תקפו בחורה נכה, שלחו אותה לטיפול בבית חולים והלכו לביתם כאילו כלום.
משטרה לא נכנסת למגרשי הכדורגל כי ועדה שראשות ניצב בדימוס דוד צור המליצה להוציא את השוטרים מהיציעים וחוק הספורט תוקן בהתאם. השוטרים ממתינים מחוץ למגרש ונכנסים פנימה רק כאשר מנהל האירוע מזעיק אותם. אז הבריונים היכו, מנהל האירוע לא הגיב והמשטרה נשארה מחוץ לאצטדיון.
חשבתם שחוסר משילות זה רק בכפרים ערביים ובפזורה הבדואית? טעיתם. חוסר משילות מתחילה במרכז הארץ, מתחת לאפינו. השערורייה היא לא רק אוזלת ידה של המשטרה אלא הסיבה שבגללה הוקמה "ועדת צור" – פראי אדם שהיו מגיעים למגרשי הכדורגל רק בשביל להתעמת עם המשטרה, התלוננו שהסיבה להתפרעות שלהם היא… פרובוקציה בעצם נוכחותה של המשטרה. אז נכנעו לחוליגנים, הוציאו את המשטרה מהמגרשים והפקירו את אוהדי הכדורגל לחסדי הבריונים.
הבעיה הכי גדולה הם בתי המשפט, שמשחררים את החוליגנים ב"עונש הרחקה מהמגרשים". איזה עונש זה? במקום לשלוח לכלא פראי אדם שמבריחים אלפי משפחות מהטריבונות, מטילים על המתפרעים "עונש" הרחקה מהמגרש, כאילו שמחוץ למגרש הם יתנדבו לשמש כוח עזר בבתי אבות. אדם שמתפרע ב"הבימה" מורחק מ"הבימה"? מתפרע שפוגע בבחורה נכה בקניון, האם הוא מורחק מהקניון? חוליגן חייב להיעצר עד תום ההליכים, כדי שלא ימשיך לתקוף אנשים מחוץ למגרש.
גם התקשורת היא שותפה למחדל, כי כל העיתונים ואתרי החדשות מפרסמים ש"בית המשפט" הרחיק את מתפרעי "לה פמיליה" ממגרשי הכדורגל ל-90 יום. לא "בית המשפט" שיחרר את הטרוריסטים להמשיך ולהטיל עלינו אימה גם מחוץ למגרשים, אלא שופט או שופטת שיש להם שם ופנים.
הגיע הזמן להוציא אדום לשופטים שמפקירים אותנו לחסדי מתפרעים. לחשוף את שמם ותמונותיהם.
החלטתי לשנות את המילה "שיימינג" ל"אאוטינג"! לא עושים שיימינג לשופט אבל את שמו ותמונתו צריך לפרסם.
ספרופולוס מאבד שליטה
4:28 דקות מפתיחת המשחק (3:7 לפנאתיניקוס) ביצע יאניס ספרופולוס חילוף כפול: ג'יימס נאנאלי החליף את סקוטי וילבקין וג'יילן ריינולדס את מתיאס לסור. זה היה מהלך יוצא דופן. בהחלפה של סקוטי וילבקין בחילוף הראשון בדקה החמישית יש אמירה: מי שמחרב את המשחק יישלח לספסל למרות שהקבוצה נבנתה סביבו.
אגלה לכם סוד: החילוף הכפול נועד להקטין את תחושת העלבון של וילבקין. הוא לא נשלח ראשון לספסל, אלא גם מתיאס לסור. עם הצלחות אי אפשר להתווכח. נאנאלי היה הבולט במכבי והחילוף אולי הציל את המשחק. כך או כך, את חוסר שביעות הרצון של וילבקין אפשר היה לראות על פניו ובשפת הגוף שלו על הספסל. כשהוחזר למשחק כעבור שלוש דקות הוא הפגין את מורת רוחו בכמה זריקות התאבדות, כאילו שידר למאמן שתרגילי מנהיגות יעשה עם שחקן אחר, לא לכוכב שלו ולא מול היכל מלא.
ספרופולוס במלכוד. מצד אחד, הוא הכריז אחרי שוילבקין הפסיד למכבי ת"א כמה משחקים במו ידיו, שסקוטי הוא המנהיג ואיתו "נחייה או נמות". הבעיה שכאשר חיים ומוות, ספורטיביים כמובן, נמצאים בידי שחקן, המאמן הופך לחסר משמעות ומאבד את השליטה על יתר השחקנים. כנראה שספרופולוס הרגיש שהאש מלחכת כבר את שולי מכנסיו, ונאלץ בלית ברירה להתעמת עם הכוכב שלא מסוגל לשנות את הרגלי הכדרור שלו.
חכם יודע לצאת מבורות, פיקח לומד מניסיונם של אחרים ולא נכנס לבור. ב-1980 בחרה בוסטון סלטיקס בבחירה מספר 3 בדרפט את אחד הפורוורדים הטובים בעולם – קווין מקהייל. המאמן ביל פיץ' לא רצה לאבד את הפאואר-פורוורד שלו סדריק מקסוול, והמציא למקהייל תפקיד שלא היה קיים – השחקן השישי.
את מושג "השחקן השישי" המציא גאון הכדורסל רד אאורבך – המאמן ונשיא הסלטיקס. השחקן השישי לא פחות טוב משחקני החמישייה אבל יש לו תפקיד מיוחד: לעלות מהספסל ולחולל מהפך במשחק. מקהייל (2.08 מ' עם מוטת ידיים 2.44 מ'!) הפך יחד עם לארי בירד ורוברט פאריש לחלק מהקו הקדמי הטוב בכל הזמנים, ונבחר ל"שחקן השישי" הטוב בליגה.
מאז 1980 בוחרים ב-NBA בכל עונה את השחקן השישי, ואזכיר רק דוגמא אחת לחשיבותו של המחליף הראשון: ב-1982/3 זכתה פילדלפיה 76' של ד"ר ג'יי ומוזס מאלון באליפות בניצחון בסדרה על הלייקרס. את כל הסדרות ניצחו הסקסרס על האפס, או כמו שחזה מאלון: Four, four, four". ספק אם הם היו זוכים באליפות ללא "השחקן השישי" ושחקן ההגנה של העונה – בובי ג'ונס.
אולי ספרופולוס ישכנע את סקוטי וילבקין לבנות אותו כ"שחקן השישי" הטוב ביורוליג. רעיון.
לא כל אשף כדור הוא גאון.
"קשת אילון" הוא מרכז מוסיקה שהוקם לפני 30 שנה בקיבוץ אילון בגליל המערבי. המטרה: לטפח נגני כלי קשת מוכשרים צעירים מישראל ומרחבי העולם, ולקדם אותם בלי קשר ליכולתם הכלכלית.
באחד הקונצרטים התפעלתי מביצועיו ה-וירטואוזים של כנר קוריאני צעיר שקצר תשואות אדירות. הוא גאון מוסיקאלי, התפעלתי באוזני אחת המורות. יש לו כישרון, הסכימה איתי, אבל גאונים הם נדירים כי אלוהים לא נותן הכל לאדם אחד. כשאלוהים נותן למישהו כישרון בידיים, הוא דופק לו לפעמים את הראש. לשני אלוהים נותן ראש מתמטי, ו"מפצה" באפס ביחסי אנוש.
קיירי אירווינג הוא שחקן גדול ואיש מוזר. השילוב הזה הופך למרתק במגרש, אבל השילוב הזה הוא נוראי מחוץ למגרש. כל זמן שאירווינג מוביל את ברוקלין "נטס" לאליפות, ממש לא אכפת לאיש שהוא מאמין שכדור הארץ שטוח. אבל כשהוא מסרב לקחת את חיסון לקורונה בניגוד לחוקי מדינת ניו ג'רזי, זו כבר בעיה גדולה. כי ללא "תו ירוק" קיירי יכול לשחק רק במשחקי החוץ, ולזה בעלי הקבוצה והנהלת ה-NBA לא יכולים להסכים.
אירווינג לא מתנגד לחיסונים, לטענתו הוא אפילו בעדם, אבל הוא רוצה לשמש דוגמא לאותם אנשים שמסרבים להכניס לגופם חומרים משונים. מותר לכל אדם להאמין במה שהוא רוצה, אבל גם אם לדעת קיירי הנהיגה באוטוסטרדה 95 במהירות 150 קמ"ש מגבירה את הבטיחות והעישון מועיל לבריאות, הוא ייעצר וישלם קנס.
אירווינג הצטרף לקווין דוראנט וג'יימס הרדן במטרה אחת: לזכות בתואר אליפות, אבל אין לו בעיה לזנוח אותם כדי לשמש מודל לחיקוי לחבורת הזויים שמתנגדים למאבק בנגיף, שגובה חייהם של מיליונים בכל העולם. בקיצור, להנהלת ה"נטס" נגמרה הסבלנות, אין חוזה חדש, הלכו 200 מיליון דולר וקיירי אירווינג יכול להמשיך לבלבל את המוח למי שהוא רוצה.
שנאמר, אלוהים נותן לאדם ידי זהב, דופק לו את הראש.
מלחמת מתאזרחים.
במהלך מלחמת לבנון הגיע למחסום הגבול במטולה טרקטור עמוס במכשירי וידיאו, שהיו בזמנים ההם להיט יקר ערך. הנהג טען שלא הצהיר על מכשירי ה-וידיאו במכס כי קיבל אותם במתנה, אבל המוכס החרים את המכשירים והטרקטור המשיך בדרכו. כך הועבר מלבנון לישראל טרקטור בלי לשלם מכס.
ועדת החריגים של מנהלת הליגה אישרה את שינוי מעמדם של ג'ייק כהן, וילי וורקמן, בני אייזנהרט וג'ון דיברתולומיאו ממעמד "מתאזרח" ל-Home Grown"" (שחקן שגדל במחלקת נוער בישראל). המשמעות: ההגבלות שחלות על "מתאזרחים" לא יחולו עליהם, אבל ספנסר וייס מהפועל חיפה, למשל, ששיחק בנבחרות העתודה והבוגרים של ישראל, לא אושר לשחק כישראלי. מבולבלים?
בזמן שהייתם מרוכזים במכשירי הוידיאו, הוברח לארץ טקרקטור. לא את בעיית השחקנים פתרה ועדת החריגים, אלא את בעייתם של המנהלים ובעלי הקבוצות. במקום לזמן מזמן ללהב 433 את אותם מנהלים ובעלי קבוצות שחלקם סידרו לשחקנים מעמד "אזרח" או "תושב" בקומבינות שמאפשרות להם לשחק בליגה כישראלים, במקום לסלק את המנהלים הכשירו עכשיו את השחקנים.
חלק מהשחקנים האלה, ולמעשה הקבוצות שהעסיקו אותם, התחמקו מתשלום מיסים כשרשמו אותם לליגה כישראלים אבל במס הכנסה הם נרשמו כזרים שנהנים מפטור חלקי מתשלום מס. הקומבינה הזאת הפכה בעצם את ליגת על בכדורסל לליגה של זרים, עם או בלי תעודות זהות ישראליות, ואת זה שום ועדת החריגים לא תצליח לתקן.
הטרגדיה האמיתית היא שהפכו יהודים טובים ל"מתאזרחים" רק בגלל שהם משחקים כדורסל, כמו ג'ייק כהן למשל. למה שמם של טל ברודי וסטיב קפלן שעלו וחיים בארץ עשרות שנים, נכרך עם סנדי כהן שקיבל את אזרחותו בזכות "תרומתו האדירה לספורט בישראל" ואיזו דודה של השכנה ממול הייתה יהודיה. שמעון מזרחי כתב מכתב למירי רגב, שהמליצה לבוז'י הרצוג, שהמליץ למשרד הפנים ואריה דרעי אישר לסנדי כהן הכשר בד"ץ. אגב, בזכות תרומתו האדירה סנדי כהן נשלח בתום העונה ממכבי ת"א לבני הרצליה בהסכם עודפים.
אם לא נחזור לליגה של ישראלים בחיזוק זרים, אפשר להעלות את כל הליגה על בואינג 787 ולהטיס אותה מכאן.
3 תגובות
השארת תגובה

הבהרה: החלטתי לשנות את המילה "שיימינג" ל"אאוטינג". לא עושים שיימינג לשופט, אבל צריך לפרסם את שמו ותמונתו.
אריה שלום.
ניפתח, קריא ,ומעניין כמו כל כתבותיך.
בהצלחה.
אבדוק לקבל אותו בפייס,ואאשר משם באם נידרש.
שייקה בלומנר
אמר היום משה חוגג .
שלוש רשויות צריכות לפעול במשותף ,:
1.המשרד לבטחון פנים.
2.המשרד לתרבות וספורט .
3.משרד המשפטים והמחוקק הישראלי.
מה לעשות כולם יודעים .האם יעשו משהו ,אני בספק.אולי אם חס ושלום יקרה אסון ביציע שיזיז את העגלה מתוך הבוץ האלים שהיא נמצאת .
האאוטינג לשופטים חשוב אבל סה אספירין למחלה ממארת