מגזין מס. 51 מסכם אליפות אירופה נפלאה

בסקטבול זה לאמריקאים, כדורסל משחקים באירופה.

אליפות אירופה הבטיחה וקיימה. רמה גבוהה, הפתעות, שחקני על. ההפתעה הגדולה לא הייתה מבחינתי הזכייה של ספרד באליפות, אלא העלייה של פולין לחצי הגמר.

חצי הגמר של פולין הזכיר לי את הגמר של ישראל בטורינו 79'. אנחנו הגענו לגמר לאחר ניצחונות מדהימים על יוגוסלביה, ספרד וצ'כוסלובקיה, וכשהגענו לקיר הרוסי חטפנו 98:76. הפולנים הדהימו את סלובניה והובסו בחצי הגמר 95:54 נגד צרפת מאותה סיבה: אי אפשר להגיע לשיא אחרי שיא אחרי שיא בלי סוף. המפגש עם המציאות לפעמים כואב, אבל בעוד שנים יזכרו רק את ההישג.

פולין הגיעה לחצי גמר אליפות אירופה עם גרמניה, צרפת וספרד.

זו לא הפעם הראשונה שבאליפות אירופה משחקים שמות גדולים. ארווידס סבוניס, טוני קוקוץ', דרזן פטרוביץ', דירק נוביצקי ופאו גאסול, אבל מעולם לא שיחקו באותה אליפות שלושה מהטובים בעולם.

כוכבים לא מספיקים כי להצלחה באליפות אירופה יש מירשם קבוע: מאמן שמעמדו חזק, עוזר-מאמן שהוא בעל בית על הפרקט, ויכולת לצאת מהר ממשברים.

וינסנט קולה מאמן את נבחרת צרפת 15 שנים, ויש לו עוזר-מאמן על הפרקט – תומא הרטל, ננו גינזבורג עובד כבר תשע שנים בנבחרת צ'כיה והאיש שלו על הפרקט הוא תומאש סטורנסקי. לאיגור מיליצ'יץ' יש את מתיאוש פוניטקה, ואת גרמניה מוביל דניס שרודר. איטודיס אכל אותה למרות שהיה לו את יאניס אנטטקומפו, כי ניק קלאתס וסלוקאס בירידה.

סרג'יו סקריולו, איש חכם שמאמן את נבחרת ספרד כבר עשר שנים בשתי קדנציות, הבין שאחרי הפציעה של סרחיו יול חסר לו בעל בית במגרש, והחתים את לורנזו בראון כמתאזרח.

התקשורת הספרדית רתחה. למה אימפריה שסיפקה עשרות שחקנים ל-NBA ולקבוצות טופ אירופה, צריכה חיזוק של מתאזרח ועוד אחד שאין לו קשר לספרד או לכדורסל הספרדי, ובעמדה חזקה מסורתית – קורבלאן, יורנטה, ריקי רוביו, חואן קרלוס נבארו, אבל את הסוף כולם יודעים. ניקולה יוקיץ', אנטטקומפו ולוקה דונצ'יץ' לא הגיעו אפילו לחצי הגמר,

וה-MVP שהוביל את ספרד לאליפות אירופה 2022 הוא לורנזו בראון.

תארוז לי סנטר ושני פורוורדים

היה ברור שמגיפת המתאזרחים בקבוצות תגיע לנבחרות. זה התחיל ב"גישושים", ורק שחקנים ששיחקו במדינה מסוימת תקופה ארוכה, התחתנו או זייפו חתונה, קיבלו אזרחות או תושבות קבע.

בהדרגה הפז"מ לקבלת אזרחות התקצר מכמה שנים ליום אחד, כי שחקנים אירופים נחשבים לשחקני בוסמן, ולאמריקנים מחלקים אזרחות בלי שיזייפו גיור או חתונה, אלא לפי דרישת המאמן.

על טופס בקשת האזרחות חתומים כמובן השחקנים, אבל היוזמים הם בעלי הקבוצות ויושבי ראש ההתאחדויות, אנשים שאיבדו מזמן את הבושה. ומה עושה פיב"א? התעוררה כרגיל מאוחר כשרוב הסוסים כבר ברחו מהאורווה. ממצב של מתאזרח לכל נבחרת יהיה קשה לסגת, כי אי אפשר לשלול משחקנים אזרחות שהם כבר קיבלו.

ויש כמובן גם זווית ישראלית: שמעון מזרחי, שהצליח לסדר אזרחות לסנדי כהן שהוא לא שחקן ולא יהודי, היה מארגן אזרחות ללורנזו בראון עם יד קשורה תוך חמישה ימי עבודה. הבעיה שהספרדים הקדימו אותו.

וגונב מגנב פטור.  

שחקן-שחקן

צל"ש למערך הסקאוטינג המושמץ של מכבי ת"א, על ההחתמה של לורנזו בראון. שחקן שיודע ואוהב למסור, מזהה ומנצל מיס-מאצ'ים ועושה את השחקנים סביבו טובים יותר, תשאלו את האחים הרננגומז.

במשחק צמוד אי אפשר לשלוח את בראון לקו העונשין בדקות הסיום, כי הוא מדייק ב-87 אחוז. בעידן של הפצצת שלשות לורנזו זורק פי 2  זריקות ל-2 נקודות (8) משלשות (3.8). תוסיפו 7.6 אסיסטים למשחק ותקבלו חבילה שלימה במחיר מבצע  כי בנוסף ל"גניבה" הספורטיבית יש גם עסקה פיננסית נהדרת.

תמורת כמיליון יורו (כשליש משכרו של סקוטי וילבקין) וחסכון שכרו של וילבקין (כ-2.5 מיליון), מכבי קיבלה גם פיצוי על התרת חוזהו. מה רע?

לא בטוח שמכבי הייתה מסוגלת להחתים היום את לורנזו בראון.

דיקטטורה עדיפה על אנרכיה.

נבחרת ישראל תעלה מחר (שבת) למשחק גביע האומות נגד אלבניה בלי ערן זהבי. זו הזדמנות להודות לו על כל שער שכבש במדי הנבחרת ואפילו לסלוח לו על השערים שהבקיע במכבי ת"א, אבל בפרשת החדר הוא טעה.

מהתגובות ניתן ללמוד שלא מעט עיתונאים ופרשנים איבדו עם פרישתו של ערן זהבי מהנבחרת נכס חשוב בחדר ההלבשה. לא נורא, הם ימצאו מדליפים אחרים. מה כן נורא? ששחקן גדול ככל שיהיה, מנהל את הנבחרת.

גם אם ערן חושב שהוא צודק ואלון חזן ויוסי בניון טועים, הם קובעים את הכללים והוא, אחרי שינסה לשכנע, חייב ליישר קו. כי בין דיקטטורה לאנרכיה, אני מעדיף דיקטטורה.

בכל קבוצה יש מעמדות, ואין ספק שקברניטי פ.ס.ז'. מתייעצים עם לאו מסי, אמבפה וניימאר לפני שהם מחתימים שחקן, ויש קבוצות  שהכוכבים טסים במחלקת עסקים והיתר במחלקת תיירים.

זה לא אומר שצריך לעשות לשחקן "דווקא" כדי להוכיח מי הבוס, אלא לנסות להסביר ולשכנע, ואם השחקן מתעקש צריך לחתוך ומהר. לא חוכמה לחנך את אוסקר גלוך במשחק נגד סן מרינו, אפילו איביץ' הקשוח הבין את זה ו-ויתר על סדרת החינוך ונהנה מהטלנט בכל משחק.

העמידה מול זהבי שמתנגד לגור בחדר זוגי, כמו גם ההתעקשות של בניון וחזן, הם שיעור חשוב לגלוך לעתיד, וההנחה שבניון וחזן מצאו הזדמנות להיפטר מזהבי כשהנבחרת חסרה את מונאס דאבור הפורש ומנור סלומון הפצוע, היא חסרת הגיון.

אי אפשר להחזיק במקל בשני הקצוות – גם לדרוש שינוי אמיתי בגישה השכונתית שלנו, וגם לתקוף את ה"שריף". זה היה נכון גם במקרה של מרקו בלבול, שהתנגד ששחקנים מהנבחרת הצעירה ישבו על הספסל בבוגרת. המנהל המקצועי קובע והשחקן יכול לשים את המפתחות.

הבעיה שבניון וחזן ירו לעצמם ברגל. כשהציעו לאפשר לשחקנים ותיקים לגור בחדר יחיד החל בקמפיין הבא. או שיש החלטות עקרוניות, או שלא. אם השינוי יתחיל בעוד כמה חודשים, למה לא עכשיו?

במערכון נפלא ב"זהו זה", אלוהים מבקש מנוח שייכנס לתיבה כי המבול יירד בעוד כמה דקות. נוח מסרב ודורש חדר לבד. בלתי אפשרי, מסביר אלוהים, לתיבה עולים כולם רק בזוגות.

הפשרה: נוח יגור בחדר עם הדג.

נעלה בהליכה

עודד ברידא הסב את תשומת לבי לענף ספורט חדש שיכול לעניין גם אתכם – כדורגל הליכה. גבוה יותר, מהר יותר, חזק יותר OUT. לאט, נמוך, איטי וחלש IN.

למה אני אוהב כדורגל בהליכה? כי כמעט הכל אסור. אסור לרוץ, אסור לנגוח, אסור להרים כדור מעל לגובה הראש. משחקים על מגרש כדוריד, למגינים ולמתקיפים אסור להיכנס לרחבה, לשוער אסור לצאת מהרחבה.

סוף-סוף חשיבה מחוץ לקופסה שמזכירה את חוק העזר עירוני לבעלי כלבים: אסור מותר ומותר אסור.

כדורגל הליכה מומלץ גם לבוגרי טירונות כף-למדים במחנה 80. מספרים שהרס"ר תפס את החבר'ה פורצים בלילה למטבח וצעק: תעופו מכאן… אבל לאט. שאחד מהם יחטוף חלילה התקף לב.

בישראל שופטים הכל לפי מה שטוב ליהודים, אז הנה סוף-סוף יהיה לנבחרת ישראל סיכוי ממשי להעפיל למונדיאל, שהרי אצלנו משחקים כבר עשרות שנים כדורגל בהליכה.

אפשר להחזיר לפעילות "מהנדסים" כמו גיורא שפיגל ואיציק אנגלנדר, ששיחקו ברדיוס עשרה מטר, וערן לוי ששוחרר ממכבי יפו יכול להיות "חריג גיל".

הכי חשוב להשקיע בילדים ונוער, כי הרגלים רעים קשה לשנות.

סכנה מדבקות!

תומר גינת נפצע בהחלקה על מדבקה במשחק של הנבחרת, ברייס וושינגטון שרד החלקה בגליל, וגם סי. ג'יי. האריס קרע אתמול את רצועות הברך בהחלקה על מדבקה בחולון.

מדבקות פרסומת על הפרקט מסכנות את השחקנים, אבל את הקבוצות והמנהלת מעניין רק הכסף. הדרך לכפות עליהם פתרון יצירתי היא:

להחרים את החברות שמפרסמות על הפרקט ומסכנות את השחקנים.

על החטאים נכפר במגזין הבא, בינתיים שנה טובה לכולם ועוד 50 מגזינים ואלפי קוראים בשנה הבאה.

למעוניינים לקרוא משהו נחמד לחג, אשמח לשלוח את המבוא והפרק הראשון של ספרי "לנצח זה מקצוע".

ובהצלחה לנבחרת מחר נגד אלבניה.

אריה מליניאק.